تفاوت KPI و KRI

نرم افزار هوش تجاری ,  داشبورد مدیران  , داشبورد مدیریتی  , گزارش ساز ,  نرم افزار داشبورد

احتمالا عبارت “شاخص کلیدی نتیجه (KRI)” را شنیده اید در این مقاله می خواهم معنای KRI را بیان کرده و تفاوت KPI و KRI را شرح دهم. به این منظور بهتر دیدم خلاصه ای از یک مقاله در پایگاه KPIkarta را در مورد تفاوت KPI و KRI را ارائه کنم، پس با ما در بی آی پلاس همراه باشید.

وقتی شرکتها تصمیم می گیرند عملکرد را پیگیری کنند، بلا استثنا شروع به اندازه گیری نتایج می کنند. این یک رویکرد نادرست است. نتایج فقط به شما می گویند که چه اتفاقی افتاده است، نه این که چرا اتفاق افتاده است. شما می توانید نتایج کار خود یا اقدامی که باعث این نتایج می شود را برای سنجش انتخاب کنید. KPI ها یا شاخص های کلیدی عملکرد را باید برای دنبال کردن چیزهایی که مستقیما به اقدامات ویژه یا فعالیتها مربوط می شوند استفاده کرد، نه برای نتایج نهایی. درآمد، سود و تعداد مشتریان را نباید به عنوان شاخص کلیدی عملکرد به کار گرفت. این موارد نتیجه تعدادی از فعالیتها هستند، بنابراین اقدام خاصی را نشان نمی دهند.

گاهی این رویکرد ناشی از دیدگاه است. مدیر کل یک باشگاه هاکی به نتایج که به صورت پیروزی سنجیده می شود، علاقه دارد. مربی نیاز دارد تا یک سری اقدامات را دنبال کند تا مطمئن شود که فعالیتهای بازیکنان درست است.

ممکن است از بازیکنان خواسته شود شوتهای بیشتری بزنند، بیشتر پاس بدهند و بیشتر دفاع کنند. همه این اقدامات انفرادی را می توان دنبال کرد و سنجید. اگر این اقدامات بهبود پیدا کند به احتمال زیاد نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. تضمینی نیست ولی بهتر است به جای تمرکز بر نتایج، روی فعالیتها تمرکز کنیم. پیروزی یک شاخص کلیدی نتیجه است و اقدامات با شاخص کلیدی عملکرد مناسب قابل پیگرد است. اگر شاخص های کلیدی عملکرد را بهبود بدهید پیروزی خودش اتفاق می افتد.

شاخص عملکردی و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

یک شاخص عملکردی یک متریک (سنجه) است که اطلاع می دهد: کسب وکار شما چگونه کار می کند. KPI به شما می گوید چه کاری انجام بده. خیلی از افراد Measure ها (سنجش یا اندازه) را با متریک ها اشتباه می گیرند، پس بیایید این دو مفهوم را تعریف کنیم:

  • Measure : عددی است که از اندازه گیری بدست آمده است. مقدار مشاهده شده عددی در یک نقطه از زمان. سنجش ها اعداد خامی هستند که در داده ها یا گزارش ها دیده می شوند. اندازه ها به خودی خود ارزشی ندارند.
  • Metric : یک عدد محاسبه شده است که از Measure ها بدست می آید. معمولا به صورت نسبت، میانگین، درصد و نرخ بیان می شود.

شاخص های نتیجه یا شاخص های کلیدی نتیجه (KRI)

در حالی که شاخص های عملکرد اقدامات و فعالیتهای خاص شما را دنبال می کنند، شاخص های نتیجه، نتیجه بسیاری از اقدامات کسب وکار شما را به صورت مجموع می سنجند. شاخص های نتیجه فقط به شما می گویند “چه اتفاقی افتاده است”.

شاخص کلیدی نتیجه

همان طور که درباره شاخص عملکرد گفتیم تعداد زیادی شاخص نتیجه وحود دارد. ولی شاخص های کلیدی نتیجه به شما می گویند که “در بخشی از کسب وکارتان که برای دستیابی به اهداف شرکت حیاتی چگونه عمل کرده اید”.

تفاوت KPI و KRI

تفاوت KPI و KRI در این است که KPI دقت اقداماتی که برای رسیدن به نتایج (اهداف) خاصی انجام می دهیم را اندازه گیری می کند ولی KRI نتیجه تعدادی از فعالیتها را گزارش می دهد، شاخص کلیدی نتیجه به عقب نگاه می کند و آن چه اتفاق افتاده است را اطلاع می دهد. KRI اثر فعالیتهای کسب وکار می سنجد ولی از علت آن چیزی نمی گوید.

KPI هدف را نمی سنجد ولی KRI این کار را انجام می دهد. بسیار مهم است که هدف را دنبال کنید ولی اگر اقداماتی که با هدف همراستا هستند را دنبال نکنید، نمی دانید چه چیزی باعث شده به هدف برسید یا از آن دور شوید. به همین دلیل است که باید KPI ها را تعیین کنید.

برای این که موارد گفته شده را نشان دهیم می بینیم که رابطه ای بین اقدامات و فعالیتهای مختلفی که هر روز انجام می دهیم وجود دارد. بعضی از این اقدامات بسیار حیاتی تر از دیگران هستند و اقدامات کلیدی با هم جمع می شوند تا نتایج کلیدی را ایجاد کنند

نرم افزار کلیک ویو  ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو ,  فیلم کلیک وی   , دانلود کلیک ویو

نتیجه گیری

در استفاده از KPI زیاده روی نکنید. یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) باید اقدام یکتایی را را دنبال کنند در حالی که شاخص های کلیدی نتیجه (KRI) ها نتایج حاصل از تعدادی فعالیت را دنبال می کنند.

اگر در این زمینه نیاز به کمک یا راهنمایی دارید و می خواهید راه بهتری برای شناسایی KPI های “درست” کسب وکارتان پیدا کنید، با ما در تماس باشید تا متخصصان ما در بی آی پلاس شما را راهنمایی کنند.

منبع : bi پلاس

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.