داشبورد تحلیلی چیست؟

هنرم افزار کلیک ویو  ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو ,  فیلم کلیک وی   , دانلود کلیک ویومان طور که در پست قبلی با عنوان داشبورد استراتژیک عنوان کردیم، داشبوردها از لحاظ نقشی که دارند به سه دسته داشبوردهای استراتژیک، داشبورد تحلیلی و داشبورد عملیاتی تقسیم می شوند. در پست قبلی با داشبورد استراتژیک یا رهبردی آشنا شدیم، امروز قصد داریم به معرفی داشبورد تحلیلی بپردازیم.

داشبورد تحلیلی (Analytic Dashboard) همان طور که از نام آن مشخص است، با هدف تحلیل یا آنالیز اطلاعات و داده ها ساخته می شود. کاربران این نوع داشبورد تحلیلگران کسب وکار هستند که کار یافتن روندها، تحلیل نتایج، درک مدلهای پیچیده داده ها و آزمون فرضیه ها را برعهده دارند. این داشبوردها، شامل بازبینی و مقایسه اطلاعات گذشته و ارزیابی عملکرد سازمان می‌باشند. به عنوان مثال، با استفاده از یک داشبورد تحلیلی می‌توان مشخص کرد که چرا اهداف واحد فروش محقق نگردیده، چه مسائلی دستیابی به این هدف را ناممکن نموده است. در حقیقت در داشبورد تحلیلی غالبا با درک چرایی رویدادها و چگونگی اصلاح مسائل سرو کار داریم.

داشبوردهایی که با هدف تحلیل داده ها طراحی می شوند در طراحی به رویکرد متفاوتی نسبت به داشبودهای استراتژیک نیاز دارند. در این مورد اطلاعات و محتوای بیشتری لازم است. به عنوان مثال مقایسه های زیاد، سابقه گسترده تر و مقادیر جزئی تر ارزیابی عملکرد مورد نیاز است. مانند داشبورد استراتژیک داشبوردهای تحلیلی هم از تصویر لحظه ای از داده ها (داده های ایستا که به صورت پیوسته و لحظه ای تغییر نمی کنند) استفاده می کنند.

با این وجود رسانه هایی با نمایش پیچیده تر معمولا برای تحلیلگرانی که باید داده ها و روابط پیچیده را آزمایش کنند مناسب است. داشبوردهای تحلیلی باید تعاملات مورد نیاز را با داده ها ایجاد کنند. منظورمان از تعامل با داده عملیاتی مانند drill down و drill through است که داشبورد را با داده ها و جزئیات مربوط می کنند. این تعاملات با داده ها سبب می شود نه تنها آن چه در حال اتفاق است را درک کنیم بلکه علت این اتفاقات را هم دریابیم.

برای مثال در داشبورد تحلیلی این که مشاهده کنیم که فروش در حال کاهش است کافی نیست، زیرا در داشبورد تحلیلی هدف تحلیل است. در این وضعیت داشبورد باید در ابتدا ما را از روند فروش آگاه کند، سپس علت کاهش فروش و نحوه اصلاح این روند را پیدا کنیم.

البته باید این نکته را هم در نظر داشت که داشبورد تحلیلی به عنوان یک ابزار نظارتی که به تحلیلگر می گوید چه چیزهایی را بررسی کند، لازم نیست همه تعاملات را به صورت مستقیم پشتیبانی کند بلکه باید تا حد ممکن به صورت یکپارچه به ابزارهایی که برای تحلیل داده ها در نطر گرفته شده اند متصل باشد.

منبع: کتاب Information dashboard Design

biplus.ir

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.