روش های تجزیه و تحلیل داده های آماری

ما زمانی به تحقیق نیاز داریم که بخواهیم موضوع جدیدی را که در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است کشف کنیم. یکی از پایه های اصلی در موضوع تحقیق تجزیه و تحلیل داده های آماری است. به وسیله این اطلاعات می توان داده هایی را به دست آورد که بعدا می توانیم از آن در کسب و کار خود استفاده کنیم.
یکی از مهم ترین نکات در ارتباط با روش تحقیق، تعیین فرضیه است برای رد و یا پذیرش این فرضیه به تجزیه و تحلیل داده های آماری نیازمندیم به همین دلیل لازم است که از این اطلاعات نهایت استفاده و بهره را ببریم.

طراحی داشبورد مدیریتی

تحلیل داده های آماری

در حال حاضر دانشجویان رشته های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به موضوعات سمینار و پایان نامه خود به انواع روش های تجزیه و تحلیل آماری نیازمندند و لازم است که مناسب ترین روش و گزینه را برای تحقیق خود انتخاب کنند. در حال حاضر بیشتر از روش های کمی تجزیه و تحلیل داده های آماری استفاده می شود. روش هایی که بیشتر جنبه استنباطی دارند و با استفاده از نرم افزار SPSS این کار شدنی است. پس لازم است که این دانشجویان در ابتدا با روش کار با نرم افزار آشنا شوند و سپس با استفاده از این نرم افزار به تجزیه و تحلیل داده های آماری خود بپردازند

موزش داشبورد ساز

تجزیه و تحلیل داده های آماری

تجزیه و تحلیل داده های آماری چگونه است؟

آمار و ارقامی که از تحقیق خود به دست آورده ایم هنوز چیز کاملا بی معنی است و نمی توانیم به وسیله این ارقام نتیجه تحقیق خود را کامل کنیم، به همین دلیل لازم است که جهت معنی دار کردن این آمار و ارقام از روش تجزیه و تحلیل داده های آماری استفاده کنیم. برای این که بتوانیم نتایج کاملا درستی از تحقیق خود به دست آوریم نیازمند این روش هستیم تا موضوع جدید خود را در معرض دید قرار دهیم و به افراد نشان دهیم که نتایج تحقیق می تواند برای بهبود کسب و کارها مفید باشد.
به همین دلیل لازم است قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری این اقدامات را انجام دهیم:

  • مرتب کردن داده ها و تنظیم درست آن
  • کد گذاری داده ها برای شناسایی بهتر آن در نرم افزار SPSS
  • سازماندهی داده ها و اطلاعات

مرتب کردن داده ها: در این روش بایستی داده ها و اطلاعات به دقت و با نظم خاصی دسته بندی شوند و اگر در پرسشنامه اشکالی وجود دارد و پاسخ سوالات با همدیگر هم خوانی ندارند، محقق می بایست نسبت به اصلاح آن ها در صورت نیاز اقدام کند. پس خواندن اطلاعات گردآوری شده توسط محقق موضوعی است که اهمیت دارد و بایستی به آن توجه شود.
کدگذاری داده ها: اما کد گذاری داده ها موضوع مهمی است برای این که اطلاعات و پرسشنامه خود را به صورت عدد دربیاورید و آن را در نرم افزار آماری وارد کنید. در همین راستا می بایست روش خود را در جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری مشخص کنید. این که از روش آلفای کرونباخ جهت سنجش قابلیت اعتماد سیستم استفاده می کنید یا پایایی و یا ثبات موضوع مهمی است که باید بدان پرداخته شود.
سازماندهی داده ها: برای این که بهترین استفاده را از داده های آماری بگیریم لازم است که این اعداد با روش منظم و خاصی در سیستم وارد شوند و این داده های جمع آوری شده را با استفاده از روش رایانه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری امروزه بیش تر از روش رایانه ای استفاده می شود و روش دستی دیگر کاربرد چندانی ندارد.
اگر قصد تجزیه و تحلیل داده های آماری دارید و می خواهید در این زمینه مشاوره دریافت کنید همین الان با ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.