مزایای داشبوردهای مدیریتی│مزایای داشبوردهای پیشرفتۀ BI

چگونه از مزایای داشبوردهای مدیریتی و پیشرفته‌ترین داشبوردهای BI استفاده کنیم؟

داشبوردهای حرفه‌ای هوش تجاری داشبورد BI

نرم افزار داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی

اغلب بیان می‌شود که برخورداری از دانش برابر با داشتن قدرت است. درحالی‌که نمی‌توان این گفته را به معنایی جهانی به کار برد (و درواقع، تا حدودی کلیشه‌ای است)، این مفهوم برای برجسته کردن یک حقیقت مهم در مورد دنیای دیجیتال امروزی به کار می‌رود: ارزش‌های مصرف‌کننده به‌طور مداوم در حال تغییر هستند. داده‌ها هرگز به این آسانی در دسترس نبوده‌اند. رویکردهای ارتباطی نیز در حال تغییر هستند و موفقیت در دنیای مبتنی بر فناوری امروزی به‌جای کیفیت اطلاعات فردی مانند معیارهای مربوط به شرکت، مشتری، رقیب و بازار مستقیماً با کمیت ارتباط دارد. اما بخش‌های فناوری اطلاعات دیگر دسترسی انحصاری به اطلاعات را ندارند و با داشبوردهای BI، دانش در سراسر شرکت پخش می‌شود و هر کاربر قادر است تا گزارش‌های تعاملی خود را ایجاد و از قابلیت تجسم داده‌ها استفاده کند و دانش را با ذینفعان داخلی و خارجی به اشتراک بگذارد.

تصمیم‌گیری آگاهانه درنهایت منجر به دسترسی، فرصت‌ها و پیشرفت فناورانۀ بیشتر می‌شود. اغلب، مهم‌ترین عامل در تعیین موفقیت به این بستگی دارد که چه کسی در تصمیم‌گیری واقعی و آگاهانه شرکت می‌کند و چه کسی از گمانه‌زنی‌ها و فرضیات پیروی می‌کند. اما کدام مکانیسم استراتژیک هوش تجاری (BI) وجود دارد که در عصر دیجیتال کاملاً ضروری است ؟ پاسخ استفاده از یک داشبورد BI است. حالا سؤال اصلی این است که داشبورد BI (داشبورد مدیریتی) چیست و چه مزایایی دارد؟

در این مقاله، دربارۀ اهمیت کار با داشبوردهای حرفه‌ای هوش تجاری صحبت خواهیم کرد و درعین‌حال اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای استفاده از داشبورد هوش تجاری برای سازمان را بیان می‌کنیم.

داشبورد هوش تجاری (داشبورد BI) چیست؟

نرم افزار داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی

داشبورد هوش تجاری ابزاری تحلیلی است که از داده‌های منابع مختلف در یک صفحه استفاده می‌کند. داشبوردهای BI مجهز به تجسم داده‌های تعاملی، به شرکت‌ها اجازه می‌دهند شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را ردیابی کنند و فرایندها را برای دستیابی به اهدافشان بهینه‌سازی کنند.

داشبوردهای هوش تجاری در اصل یک رویکرد مبتنی بر فناوری هستند که برای تجزیه‌وتحلیل و تجسم اطلاعات به روشی عملی و کاربردی استفاده می‌شود. طراحی داشبورد BI، نمودارها و گراف‌ها را در یک صفحه تلفیق می‌کند و تصویری کلی از وضعیتی که در حال ارزیابی است در اختیار خواننده قرار می‌دهد. ابزارهای داشبورد BI، ماهیت ثابت و مشخصی ندارند و با نمایش شاخص‌های مربوط به عملکرد، صنعت یا پلتفرمشان، با توجه به نیازهای افرادی که آن‌ها را می‌سازند، تطبیق داده می‌شوند. شکل زیر نمونه‌ای داشبورد حرفه‌ای BI را نشان می‌دهد:

نرم افزار داشبورد مدیریتی

داشبورد حرفه ای BI

چنین داشبوردهایی می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند، آن‌ها عمدتاً دارای یک رابط کاربری قابل سفارشی‌سازی، سطح مشخصی از تعامل و همچنین امکان استخراج داده‌ها در زمان واقعی از منابع متعدد هستند. با قادر ساختن کاربر به تجسم داده‌های خام پیچیده و سنگین، پردازش داده‌ها را برای مغز ما ساده می‌کنند و به خوانندگان دیدی کلی از عملکرد گذشته، فعلی و آینده ارائه می‌دهد.

این نوع راه‌حل‌های تحلیلی پیشرفته، جنبه‌های ضروری داشبوردهای هوش تجاری سنتی را با سرویس signature commitment آن‌ها با تجربۀ کاربر ترکیب می‌کنند. دانش پیش‌نیاز SQL از بین رفته است، معادلات و زبان پیچیده بی‌شماری وجود ندارد که تنها برای مجرب‌ترین متخصصان IT منطقی باشد. در عوض، داشبوردی قدرتمند برای استفاده از پایه طراحی شده است که هم برای یک کارآموز بدون آموزش قبلی به‌اندازۀ ضرورت در دسترس و هم برای یک مدیرعامل با سال‌ها تجربه به‌اندازۀ کافی قدرتمند است. از اندازه‌گیری کارایی بودجه، تعیین روندهای بازار تا درک مصرف‌کنندگان، ابزارهای مدرن BI به کسب‌وکارهای عصر دیجیتال این امکان را می‌دهند تا به‌راحتی شاخص‌های کلیدی عملکرد هدایت‌کنندۀ بازارهای امروزی را شناسایی کنند.

مزایای اصلی داشبورد BI چیست؟

نرم افزار داشبورد مدیریتی

اهمیت داشبورد مدیریتی

هدف داشبورد BI این است که به کاربران کسب‌وکار کمک کند تا با جمع‌آوری، ادغام و تجزیه‌وتحلیل داده‌هایشان و البته تجسم آن‌ها به روشی معنادار، تصمیم‌های آگاهانه‌تری اخذ کنند. هدف آن‌ها ساده کردن تجزیه‌وتحلیل پیچیدۀ حجم عظیمی از اطلاعات، برای جلوگیری از دست دادن هر روند یا الگویی است. زیرا آن‌ها اغلب در جداول نامتناهی از اعداد و ارقام نادیده گرفته‌شده یا از قلم می‌افتند و پتانسیل چنین داده‌هایی دست‌نخورده باقی می‌ماند.

داشبوردهای BI، داده‌ها را به‌طور منسجم سازمان‌دهی می‌کنند و درعین‌حال هرگونه درهم‌ریختگی و ناهنجاری بالقوه‌ای را کاهش می‌دهند که می‌تواند هنگام کار با مجموعه‌های پیچیده از اطلاعات در حین استفاده از ابزارهای اطلاعاتی پیشرفته در استراتژی‌های مختلف شما ایجاد شود. با استفاده از نمایش‌ها و ابزارهای بسیار بصری، می‌توانید نمودارها، گراف‌ها و سایر ابزارهای تجسم قدرتمندی را تولید کنید که به شما امکان می‌دهد داده‌ها را تفسیر و آن‌ها را به بینش‌های عملی تبدیل کنید که از بسیاری جهات به نفع شرکت شما خواهد بود. برای تشریح ارزش بی‌نظیر ایجاد چنین داشبوردی، در اینجا مزایای اصلی استفاده از آن‌ها آورده شده است:

مزایای اصلی داشبورد BI

  • شناسایی روند: داشبوردهای BI، به تمام بخش‌های سازمان کسب‌وکارها قدرت می‌دهند تا روندهای مثبت مرتبط با انبوهی از فعالیت‌های کسب‌وکار را شناسایی و تجزیه‌وتحلیل کنند، درحالی‌که روندهای منفی را برای بهبود کارایی سازمانی جدا و اصلاح می‌کنند.
  • افزایش کارایی: برای بهترین نتایج، تصمیم‌گیری باید همیشه بر اساس داده‌های درست باشد و داشبورد تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار به شما امکان دستیابی به این هدف را می‌دهد. داشبوردهای مدیریتی با ارائۀ بینش‌های مرتبط در زمان واقعی، کارایی را بهبود می‌بخشند و به شما امکان می‌دهند تصمیمات آگاهانه و دقیقی را بگیرید که موفقیت شما را تسریع می‌کند.
  • دقت 100%: برای استفاده از مزیت رقابتی خود، داشتن اطلاعات دقیق در برنامه‌ریزی، تحلیل و گزارش نیز مهم است. این امر با دسترسی در لحظه (زمان واقعی) به اطلاعات به دست می‌آید، که می‌تواند دسترسی فوری به نحوۀ عملکرد کسب‌وکار شما را در سطح عملیاتی یا استراتژیک فراهم کند. اگر همۀ کارکنان در زمان مناسب و در لحظۀ مناسب از اطلاعات و نحوۀ عملکرد آگاه شوند، حدس و گمان به‌طور کامل حذف می‌شود، بنابراین بستری برای تصمیم‌گیری آگاهانه ایجاد می‌شود.
  • تجسم داده‌های تعاملی: با ظهور منابع داد ای بیشتر، نیاز شدیدی به جمع‌آوری یک نقطۀ دسترسی متمرکز وجود دارد که بتوان آن را به شیوه‌ای شفاف و با بینش فوری ارائه کرد. صفحات گستردۀ سنتی مانند اکسل آن‌قدر فشرده ‌شده‌اند که تصمیم‌گیری کسب‌وکار بر مبنای آن‌ها می‌تواند به پیمایش نامحدود و جستجوی اطلاعات مناسب ختم شود. ازآنجایی‌که پردازش محتوای بصری انسان بسیار سریع‌تر از متن نوشته‌شده است، گرافیک در حال تبدیل‌شدن به استاندارد برای ارائه‌های مدرن است؛ و نه‌فقط شامل گراف‌ها و نمودارهای معمولی، بلکه گزارش‌های تعاملی، تجسم هر مرحله از فرایند کسب‌وکار، پیش‌بینی نتایج و ارائۀ بینش‌های فوری و کاربردی به کاربران کسب‌وکار را در بر می‌گیرد.
  • ویژگی‌های سلف‌سرویس: پیاده‌سازی سلف‌سرویس مدرن BI به‌راحتی و بدون نیاز به مهارت‌های فنی خاص IT امکان‌پذیر است. درنتیجه، این پیاده‌سازی امکان دسترسی گستردۀ شرکت به معیارهای عملکرد ارزشمندی را فراهم می‌کند که افراد می‌توانند به‌سرعت آن‌ها را به اشتراک بگذارند. همچنین سطحی از چابکی و تحرک فراهم می‌شود که فرایندهای سنتی داده به‌سادگی نمی‌توانند با آن مطابقت داشته باشند.
  • بهبود ارتباطات: با ویژگی‌های تعاملی، نیازی به تکیه بر گزارش‌های ثابت یا ارتباطات ایمیلی نیست. این ابزارهای تحلیلی قدرتمند را می‌توان به‌راحتی با همکاران، مدیران، مشتریان و هر ذینفع مرتبط دیگر به اشتراک گذاشت تا همه را در جریان آخرین پیشرفت‌ها قرار دهد. این کار ارتباط را کارآمدتر می‌کند و درعین‌حال همکاری و فرهنگ مبتنی بر داده را در کسب‌وکار تقویت می‌کند.
  • پیش‌بینی دقیق: توانایی پیش‌بینی نتایج آینده یکی دیگر از مزایای بزرگ است. با تجزیه‌وتحلیل داده‌های تاریخی و فعلی شما برای یافتن الگوها و روندها، فناوری‌های تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده، انتخاب‌هایی را برای آینده در چندین زمینه ارائه می‌کنند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد مواردی مانند تقاضای محصول دریافت کنید و تولید و استراتژی‌هایتان را از پیش برنامه‌ریزی کنید.
  • بینش در زمان واقعی: برای گرفتن بهترین تصمیمات استراتژیک به آخرین داده‌های موجود نیاز دارید. داشبوردهای BI این کار را با ارائۀ اطلاعات بلادرنگ به‌محض در دسترس بودن انجام می‌دهند. نیازی به‌مرور پایگاه داده‌های بی‌نهایت و به‌روزرسانی دستی همه‌چیز نیست. تنها با چند کلیک، آخرین نتایج موجود را برای تصمیم‌گیری دقیق دریافت می‌کنید.
  • آزادی و انعطاف‌پذیری: با توجه به نکات قبلی، ماهیت متمرکز و کاملاً قابل‌حمل داشبورد هوش تجاری به این معنی است که می‌توانید به اطلاعات ارزشمند بسیاری از دستگاه‌ها در هرکجای دنیا که هستید همیشه دسترسی داشته باشید. این سطح از آزادی و انعطاف‌پذیری به افزایش بهره‌وری و افزایش استفاده از هوش تجاری بر اساس یک پایۀ ثابت یعنی یکی از عناصر کلیدی موفقیت در سازمان منجر می‌شود.

ابزارهای پیشرفتۀ تحلیل داده‌ها در اَشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند. از استخراج گزارش‌ها از داشبوردها و صفحات گسترده گرفته تا سیستم‌های اطلاعات محلی، هر راه‌حل تحلیلی موجود نقش متفاوتی در به حداکثر رساندن ارزش‌آفرینی دارد. برای کمک به افزایش ارزش‌آفرینی تلاش‌های BI خود و اطمینان از طراحی بهینۀ داشبورد BI برای استراتژی‌ها یا اهداف خاص سازمانتان می‌توانید از بهترین داشبورد مدیریتی موجود یعنی داشبورد مدیریتی رامیکس استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.