مفهوم مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک مجموعه ای از داده ها و اطلاعات است که آینده استراتژیکی سازمان را تعیین می کند. در واقع این علم با بررسی عوامل محیطی داخلی و خارجی سازمان سعی می کند که نقاط ضعف و قوت شرکت را تعیین کند و هم چنین از طریق شناخت فرصت ها و تهدیداتی که مجموعه با آن روبه رو است در جهت پیشبرد اهداف سازمانی در آینده است.

مدیریت استراتژیک

علم مدیریت استراتژیک

مراحل اجرای مدیریت استراتژیک در سازمان

مدیریت استراتژیک به مانند سایر روش های مدیریتی شامل مراحل مختلفی است. این مراحل باید به صورت منظم و پشت سر هم اجراء شود تا سازمان بتواند کلیه مباحث مربوط به مدیریت استراتژیک را در مجموعه خود پیاده سازی کند و هم چنین از مزایای آن لذت ببرد.
اما به واقع ما مراحل اجرای مدیریت استراتژیک را به به سه بخش تقسیم بندی کرده ایم. این سه بخش شامل:
1. تعیین استراتژی سازمان
2. اجرای استراتژی
3. ارزیابی استراتژی
تعیین استراتژی سازمان : به معنای چشم انداز و مسئولیتی است که شرکت برای آینده خود ترسیم می کند و این که برای دست یابی به این چشم انداز به چه منابع و مسئولیت هایی نیازمند است. این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است و بایستی بر اساس توانایی های شرکت ترسیم شود زیرا اگر اهداف و چشم اندازهای سازمانی بسیار دور و غیر قابل دسترس باشد تمامی پرسنلین سازمان از دست یابی به آن احساس دلزدگی می کنند و این اصلا خوب نیست. علم استراتژیک با تدوین روش های مختلف به این سوال هم پاسخ داده که برای ترسیم چشم اندازهای سازمانی چه عواملی باید در سازمان به اجراء درآید.
اجرای استراتژی: اما اجرای استراتژی در علم مدیریت استراتژیک بالطبع مهم ترین مرحله در این روش به حساب می آید. برای اجرای این روش بایستی در ابتدا عوامل داخلی و خارجی سازمان تعیین گردد. هم چنین نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدات سازمانی را با استفاده از این عوامل داخلی و خارجی بسنجیم و سپس به ارزیایی عوامل داخلی و خارجی شرکت بپردازیم و از تلفیق دو ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی سازمان به ماتریس SWOT می رسیم که مهم ترین گزینه در این زمینه است و سیاست شرکت را در قبال اجرای استراتژی بیان می کند.
به هر حال بایستی سازمان در قبال اجرای استراتژی های خود در آینده سیاست کاری خود را تعیین کند. اگر اجرای استراتژی به درستی تعیین نشود بدون شک سازمان با شکست مواجه می شود و این مساله تمامی زحمات کارکنان و نیروی انسانی را برای به اجراء در آوردن مدیریت استراتژیک به هدر می دهد.
ارزیابی استراتژی: اما گزینه بعدی برای اجراء درآوردن مسائل و عوامل مدیریت استراتژیک همین ارزیابی استراتژی است. در تمامی علوم مدیریتی در مرحله آخر ارزیابی استراتژی را انجام می دهند تا به وسیله آن بدانند که آیا تمامی روش ها و اصولی که به اجراء درآمده توانسته است که سازمان را در پیشبرد اهداف سازمانی موفق سازد یا خیر برای همین منظور در علم مدیریت استراتژیک روش های مختلفی در جهت ارزیابی استراتژی سازمان تعیین گردیده که سازمان مجاب است از یکی از این روش ها استفاده نماید.

مزایای مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

مزایای مدیریت استراتژیک

در واقع علم مدیریت استراتژیک و اجرای آن در سازمان سودهای بسیار زیادی را به همراه دارد. یکی از این مزیت ها تخصیص بهینه منابع و فعالیت هایی سازمانی برای دست یابی به اهداف سازمانی است. این قضیه هم می تواند در کاهش هزینه ها موثر باشد و هم این که مدت زمان رسیدن به اهداف سازمانی به پایین ترین حد ممکن برسد.
پیشنهاد می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و هم چنین مشاوره برای اجرای روش های مدیریت استراتژیک در سازمان خود همین الان با ما تماس گرفته تا کارشناسان و مشاورین ما بتوانند بهترین روش کسب را از این سیستم برای شما به اجراء درآورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.