هوش کسب و کار چیست و به چه کار می آید؟

بسیاری از شرکت ها حتی سازمان های کوچک و متوسط در طول روز با حجم زیادی از اطلاعات روبه رو هستند. بدون شک این شرکت ها به پیاده سازی هوش کسب و کار در سازمان خود نیاز دارند چون به مرور زمان این اطلاعات انباشته می شوند و سازمان نمی تواند تصمیمات درستی در ارتباط با آن اتخاذ کند.
به صورت معمول هر سفارش مشتری و هر بار ارتباط گرفتن مشتری با سیستم ما با اطلاعاتی همراه است و اگر نتوانیم این اطلاعات را جمع آوری کنیم بدون شک در آینده هم نمی توانیم از اطلاعاتی که نداریم استفاده لازم و مفید را بگیریم. پس بهتر است هر چه سریعتر نسبت به پیاده سازی هوش کسب و کار خود اقدام لازم را به عمل آوریم که جمع آوری این اطلاعات خام به مجموعه کمک می کند که با تجزیه و تحلیل این اطلاعات در آینده سود بیشتری را نصیب خود کنیم.

طراحی داشبورد مدیریتی

تحلیل داده های آماری

کاربرد هوش کسب و کار چیست؟

در واقع تمامی اطلاعات هر چند که ساده باشند برای این به وجود نیامده اند که ما ارتباطات داخلی و خارجی سازمان را تعیین کنیم. بیشتر این اطلاعات در ارتباط با مشتریان سازمان است و اگر نتوانیم آن ها را تجزیه و تحلیل کنیم بدون شک در آینده از رقیبان خود عقب می افتیم. با استفاده از نرم افزارهای ساده اطلاعاتی نمی توان به تجزیه و تحلیل این اطلاعات پرداخت و در این جا هوش کسب و کار با قدرت هر چه بیشتر پا به عرصه می گذارد و در سریع ترین زمان ممکن هر نوع اطلاعاتی که از شرکت داریم را جمع آوری می کند و به تجزیه و تحلیل کاربردی آن می پردازد. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که کاربرد هوش کسب و کار ر در تجارت امروزی نشان می دهد.

داشبورد مدیریتی

تحلیل داده های آماری

اهداف تجاری استفاده از هوش کسب و کار

در ارتباط با هوش کسب و کار و مزایای آن صحبت بسیار زیاد است و نمی توانیم به صورت کامل در این مطلب آن ها را بیان کنیم. اما در این جا خلاصه ای از مهم ترین مزایای مربوط به هوش کسب و کار را بیان کرده ایم:
• توانایی ایجاد اطلاعات مختلف و جمع آوری آن در یک پایگاه داده مشترک که از مهم ترین مزایای مربوط به هوش تجاری به حساب می آید.
• برخی از اطلاعات بسیار حجیم است و نمی توانیم به شکل کامل به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم هم چنین ممکن است برخی از این داده ها برای شرکت نیاز نباشد به همین دلیل با استفاده از سیستم هوش کسب و کار خلاصه ای از تمامی اطلاعات و داده ها را در پایگاه داده جمع آوری می کنیم و سپس در جهت تجزیه و تحلیل آن گام برمی داریم. این اطلاعات می تواند شامل سیستم پرداخت دستمزد کارکنان، تشویق و تنبیه آن ها و حتی فروش و درآمد کل شرکت باشد.
• توانایی ایجاد و مشاهده اطلاعات سازمانی بر مبنای متغیر زمان. یعنی این که به وسیله هوش کسب و کار می توانیم تمامی اطلاعاتی را که در ماه گذشته، هفته گذشته و حتی سال گذشته رخ داده را مشاهده کنیم و در این راستا می توانیم اختلاف این اطلاعات را در بازه های زمانی مشخص تعیین کنیم و این برای سازمان هایی که می خواهند میزان پیشرفت خود را در طول زمان مشاهده کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
متاسفانه در حال حاضر در ایران تنها شرکت ها و برندهای بزرگ به پیاده سازی هوش کسب و کار پرداخته اند و برخی معتقدند که این علم و تکنولوژی به کار سازمان های کوچک نمی خورد در واقع سازمان های کوچک و متوسط می توانند با صرف هزینه ای بسیار کم تر نسبت به پیاده سازی هوش کسب و کار، مزیت های بی شماری را به سازمان خود هدیه ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.