ویژگی های یک گزارش خوب

نرم افزار هوش تجاری ,  داشبورد مدیران  , داشبورد مدیریتی  , گزارش ساز ,  نرم افزار داشبورد

کارایی گزارش یا reporting performance معمولا به عنوان سرعت تهیه گزارش در زمان انجام کوئری توسط کاربر نهایی هوش تجاری شناخته می شود. کارایی گزارش به عوامل مختلفی مانند سیستم، پهنای باند، تعداد کاربران همزمان، حجم داده هایی که باید نمایش داده شود و … بستگی دارد.

معمولا تعدادی از اینها عوامل محیطی هستند، که خارج از کنترل توسعه دهنده برنامه است. عوامل دیگری هم وجود دارند که توسعه دهنده می تواند آنها را کنترل کرده و گزارشی را تولید کند که کارایی و سرعت مناسب داشته باشد و بار زیادی روی سیستم وارد نکند.

عوامل محیطی موثر بر کارایی گزارش

توسعه دهنده نرم افزار کنترلی روی این عوامل ندارد. این عوامل به زیرساخت و معماری فنی سیستمی که نرم افزار هوش تجاری روی آن اجرا می شود بستگی دارد:

  • سخت افزار (CPU و RAM): هر چه سخت افزار قدرتمندتری در اختیار داشته باشیم کارایی گزارش ها بهتر می شود.
  • پهنای باند شبکه: وضعیت اتصال به سرور نقش مهمی در پاسخ سرور به کوئری ها و ارائه گزارش دارد.
  • پلتفرم سیستم عامل و پایگاه داده: کارایی سیستم مدیریت فایل، کارایی بارگذاری داده و اتصال به پایگاه داده از عوامل تاثیر گذار بر کارایی گزارش هستند.
  • تعداد کاربران همروند در سیستم: مانند بیشتر برنامه های کاربردی تحت وب بار کاربر باعث افزایش خطی زمان پاسخ سرور می شود.
  • شمای پایگاه داده: پیچیدگی پایگاه داده یا شمای داده های منبع در کارایی گزارش تاثیر دارد.
  • حجم داده ها: ستونها سطرها، اندازه و نوع داده ها تاثیر گذار هستند.
  • پیچیدگی گزارش: تعداد المانها و صفتهای خاصه (Attributes) در یک گزارش بر زمان بارگذاری تاثیر دارند.

عوامل غیر محیطی موثر بر کارایی گزارش

گرچه عواملی وجود دارند که تحت کنترل توسعه دهنده گزارش نیستند ولی مواردی هم وجود دارد که توسعه دهنده می تواند با در نظر گرفتن آنها یک گزارش با کارایی بالا ایجاد کند:

  • استفاده از صفحه بندی تعاملی: این قابلیت به سرور این امکان را می دهد که تنها مقدار مشخصی از داده ها را بارگذاری کند و مجبور به بارگذرای همه داده های درخواستی در یک لحظه نباشد. داده های صفحات بعد در صورت درخواست کاربر نمایش داده می شود.
  • قابلیت drill down و drill through : این قابلیت ها را می توان on-demand data هم نامید. این قابلیت باعث می شود گزارش ها سریعتر و کاراتر شوند، بار گزارش روی سرور را کاهش می دهد زیرا فقط وضعیت جاری داده های درخواست شده را بارگذاری می کند.
  • استفاده از عناصری با استفاده مجدد: استفاده مجدد یا اشتراک گذاری عناصر در یک گزارش امکان ایجاد یک گزارش پیچیده تر را بدون این که بار زیادی به سرور وارد کند، فراهم می کند.
  • استقاده از مصورسازی داده: با یک داشبورد می توان به کاربر تنها اطلاعاتی که نیاز دارد را نمایش داد. داشبورد می تواند داده ها را به صورت گروه بندی شده، تجمیع شده و … نمایش دهد.

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.