چگونه KPI های کسب و کارم را انتخاب کنم؟

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد  ,دولت الکترونیک , معماری سازمان ,  سیستم ساز

چگونه شاخص کلیدی عملکرد خود را انتخاب می کنید؟

احتمالا حالا دارید به یک داشبورد خالی نگاه می کنید و با خود می گویید “از کجا شروع کنم؟”. نترسید، در این جا بعضی از نکات شروع را ارائه می کنیم تا از موانع اولیه فرآیند انتخاب KPI به راحتی عبور کنید.

کمال طلب نباشید

داشبورد KPI یک ابزار زنده است و در هر لحظه می توان آن را تغییر داد. بنابراین روی درست بودن آن در اولین مرتبه اصرار نکنید. فرآیندها و اولویت های شما با رشد شما تغییر خواهند کرد، پس آرام باشید و فقط شروع کنید!

با استفاده کردن یاد می گیرید، بنابراین اگر از داده های شاخص کلیدی عملکرد استفاده نکنید هرگز چگونه بهتر کردن آن را یاد نمی گیرید. اگر شروع به استفاده از داده ها و شاخص های کلیدی عملکرد کنید سریعا متوجه می شوید چه چیزهایی لازم است و چه چیزهایی به کارتان نمی آید.

در انتخاب KPI مسئله را به دو قسمت تقسیم کنید

من همیشه چالش های مربوط به شاخص های کلیدی عملکرد را به دو پرسش تقسیم می کنم:

  • چه چیزی را باید اندازه گیری کنم و چرا؟
  • چگونه آن را اندازه گیری کنم؟

با شکستن مسئله به دو سوال اصلی، می توانید خیلی راحت تر شروع کنید. روی پاسخ به سوال اول تمرکز کنید. ذهنتان را از متریک های خاص خالی کنید و لیستی از چیزهایی که اندازه گیری آنها با توجه به اهداف کسب وکارتان برای شما با معنی است، تهیه کنید.

چه چیزی را باید اندازه گیری کنم؟ چرا؟

نقظه شروع من در این جا همیشه پرسیدن این سوال است که چرا چنین چیزی وجود دارد؟ به ذینفعان اصلی، که معمولا مشتریان و سهامداران شما هستند فکر کنید. سپس از خودتان بپرسید آنها چه چیزهایی از ما انتظار دارند؟ پاسخ این سوال اهداف اصلی شما هستند.

برای مثال سهامداران انتظار دارند، فروش و حاشیه سود را افزایش دهید در حالی که مشتریان شما انتظار دارند مشکلات شان را به سرعت حل و فصل کنید و یا محصولی بسازید که نیازشان را برطرف کرده و برایشان راحتی بیشتری داشته باشد.

بعد باید کارهایی که باید برای رسیدن به این اهداف انجام دهید را مشخص کنید. برای مثال برای رشد فروش احتمالا نیاز دارید جلسات و تماس های تلفنی بیشتری داشته باشید. شما نتایج نهایی را اندازه گیری نمی کنید ولی می دانید که اگر جلسات و تماس های بیشتری داشته باشید احتمال دستیابی به یکی از اهداف اصلی، یعنی رشد فروش را بیشتر خواهید کرد.

در این مرحله می توانید چند شاخص lead را به لیست اضافه کنید. تا مطمئن شوید که همه چیز اتصال واضحی به اهداف اصلی دارد. من همیشه سعی می کنم این لیست را کوچک نگه دارم و روی مهم ترین چیزهایی که مسئول تحویل انها هستم تمرکز کنم. داشتن تعداد زیادی KPI تمرکز تیم بر هدف را کمرنگ می کند، این نقطه شکست KPI هاست.

چگونه این چیزها را اندازه گیری کنم؟

پس از این که لیست را تهیه کردید باید به چگونگی اندازه گیری آنها فکر کنید. بهترین توصیه، ساده نگه داشتن است ! اکثر آدم ها متریک های پیچیده را دوست دارند. متریک های پیچیده در برنامه ریزی و محک زدن عالی هستند ولی برای هر روز مدیریت کردن توسط شما ناکارآمد و در عمل ناامید کننده هستند.

متریک هایی که انتخاب می کنید باید به حدی ساده باشد که نفرات تیم آن را به راحتی درک کنند وآنها را به اقدامی که باید انجام شود متصل کنند. هر چه ارتباط واضح تر باشد بهتر است. هر چه اهمیت متریک برای شما و تیم تان بیشتر باشد، بامعنی تر و تعهد آورتر است. یعنی در این صورت نفرات تیم و شما خود را بیشتر ملزم به رشد متریک می دانید.

شروع کنید

پس از انجام مراحل اولیه نیاز دارید از اصرار بر متریک های خاص در مراحل اول کار خودداری کنید و از اهداف واقعی که دقیقا درک شده اند شروع کنید. سپس در جستجوی فعالیتهایی باشید که شما را به سمت هدف هل می دهد. پس از این می توانید واقعا به چگونه اندازه گرفتن این فعالیتها فکر کنید.

در هر صورت در این مرحله کمال گرا نباشید زیرا شروع کردن بهتر از هیچ کاری نکردن است. با پیشرفت شما و تکرار، اولویت ها تغییر پیدا می کند.

منبع : bi پلاس

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.