هوش تجاری توزیع شده چیست؟

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد  ,دولت الکترونیک , معماری سازمان ,  سیستم ساز

Distributed BI که در فارسی با عنوان هوش تجاری توزیع شده شناخته می شود، شکلی از هوش تجاری غیرمتمرکز است که به افراد آزادی بیشتری در استفاده از داده ها می دهد، در حالی که روی دسترسی این افراد به داده ها به صوزت متمرکز و گسترش پذیر نظارت و حاکمیت خود را اعمال می کند.

حالا که حرف از هوش تجاری غیرمتمرکز به میان آمد بهتر است اول هوش تجاری متمرکز را بشناسیم. Centralized BI که در فارسی تحت عنوان هوش تجاری متمرکز شناخته می شود، سیستم ذخیره سازی و مدیریت همه فعالیت های هوش تجاری یا داده ها در یک واحد یا موقعیت مرکزی به دلایل حاکمیتی و امنیتی است. این مدل از هوش تجاری باعث اطمینان از صحت داده ها می شود و گسترش آن از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

با این وجود شرکتهایی که انبار داده متمرکزی دارند ممکن است گلوگاه های قابل ملاحظه ای داشته باشند زیرا همه درخواستهای داده به یک صف یکتا وارد می شوند. این شیوه یک صف از کارهای ناتمام را برای تیمی که مسئول این پاسخ به این درخواستهاست به وجود می آورد (که معمولا واحد فناوری اطلاعات است) و در نهایت منجر به از دست رفتن زمان و صرف هزینه می شود.

گزینه دیگری که وجود دارد یک محیط غیرمتمرکز است چنین شرایطی می تواند مسئله ساز باشد. محیط غیرمتمرکز می تواند منجر به ناکافی بودن یا زاید بودن داده ها در نرم افزارهای هوش تجاری شود.

از طرفی امروزه سازمانها به دلایل حاکمیتی و امنیتی نیاز به داده های متمرکز دارند ولی از طرف دیگر نیاز به حالت غیرمتمرکزی از عملیات برای اکتشاف داده ها دارند، مانند شیوه ای که در هوش تجاری سلف سرویس به کار گرفته می شود تا بارکاری تیم گزارش دهی اضافه نشود.

بهترین روش که مزایای هر دو طرف را داشته باشد رویکرد هوش تجاری توزیع شده یا Distributed BI است. هوش تجاری توزیع شده شکلی از هوش تجاری غیرمتمرکز است که به افراد آزادی بیشتری در استفاده از داده ها می دهد، در حالی که روی دسترسی این افراد به داده ها به صوزت متمرکز و گسترش پذیر نظارت و حاکمیت خود را اعمال می کند.

به صورت خلاصه می توان گفت که هوش تجاری توزیع شده، امکان استفاده از تحلیل داده ها به صورت سلف سرویس را فراهم می آورد. هوش تجاری توزیع شده به کاربر امکان اکتشاف داده ها را می دهد بدون این که افزابشی روی بارکاری واحد فناوری اطلاعات ایجاد کند.

گزارش جدیدی از فوربس، که با نظرسنجی از ۴۴۹ متخصص فناوری اطلاعات و کسب وکار انجام شده است نشان می دهد که اکثر طرح های موفق هوش تجاری دارای مدل توزیع شده برای تحلیل داده ها هستند. واژه توزیع شده یا Distributed در این جا به شرایطی گفته می شود که داده ها در دسترس واحدهای سازمان قرار می گیرد و این داده ها توسط خود واحدها مدلسازی و تحلیل می شود.

توجه داشته باشید که در محیط هوش تجاری توزیع شده حاکمیت بر داده ها هنوز هم توسط واحد مرکزی IT تامین می شود. حاکمیت بر داده ها جامعیت داده ها، قابلیت اطمینان، کامل بودن و امنیت آن را محافظت می کند. علاوه بر این هنوز تیم مرکزی هوش تجاری نقش حیاتی و پیشتاز را در کمک به مدیران در تحلیل و توسعه داشبورد مدیریتی را بر عهده دارد.

اثربخشی بیشتر در شناسایی فرصتهای تجاری، قیمت گذاری، اندازه گیری بهره وری، بهینه سازی هزینه های فروش و بازاریابی فقط تعداد کمی از مزایای هوش تجاری توزیع شده است. یکپارچه سازی داده ها از چند منبع داده، اطمینان از امنیت و همکالری با واحد IT برای ایجاد دسترسی به داده های مورد نیاز از چالشهای کلیدی در مدل هوش تجاری توزیع شده است.

منبع : bi پلاس

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.