زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری هوش تجاری

داشبورد اطلاعاتی

پیاده سازی و استقرار هوش تجاری نیاز به مقدمات و زیرساخت هایی دارد. از جمله آن ها می توان به زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری اشاره نمود. در این نوشته با زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری هوش تجاری آشنا می شویم.

زیرساخت های سخت افزاری

لایه سخت افزار، پایه و اساس سیستم هوش تجاری را ایجاد می کند و باعث انعطاف پذیری و گسترش پذیری سیستم BI در آینده می شود. سخت افزار تاثیر بزرگی در کارکرد زیرساخت های نرم افزاری هوش تجاری، انتخاب ابزارها از گزینه های موجود، مهارت های لازم برای پشتیبانی سیستم و هزینه ها خواهد داشت. با این وجود، هدف یک سیستم BI باید بالا بردن کارایی کل سیستم باشد نه فقط سخت افزار سیستم. موارد زیر از زیرساخت های سخت افزاری موردنیاز در هوشمندسازی کسب و کار است:

  1. سرورها: با پیشرفت فناوری، سرعت پردازنده ها افزایش یافته و به مرور قیمت آنها پایین می آید. این حرکت باعث ایجاد نقاط تازه ای از کارآیی و تعادل بین قیمت و قدرت برای پردازنده و حافظه های ذخیره سازی شده است. این پیشرفت گزینه های بیشتری را برای انتخاب و استفاده در سیستم BI ایجاد کرده است که با آنها می توان نیازهای تعریف شده در سیستم را برآورده نمود.
  2. حافظه های ذخیره سازی (Storage): در تعیین نوع حافظه مورد استفاده علاوه بر قابلیت سازگاری آن با سرورها و شبکه های ارتباطی، باید به توانایی گسترش، مطابقت با استانداردهای باز تجاری (open industry standards) و تاثیر مثبت کارآیی در کل سیستم توجه داشت. علاوه بر خصوصیات فنی یک Storage Device، باید به نرم افزاری که قرار است با مدیریت آن کارکردهای بیشتری را فراهم کند، دقت کرد. هزینه ها، فواید و معایبی که از انتخاب این نرم افزار متوجه سازمان می شود، می تواند مهم باشد. همچنین باید در نظر داشت که احتمال دارد صرفه جویی در خرید سخت افزار لازم می تواند هزینه های بیشتری را در پشتیبانی و نگه داری سیستم در پی داشته باشد.
  3. شبکه های ارتباطی: سرعت شبکه های ارتباطی، امروزه با وجود شبکه های فیبر نوری و شبکه های اترنت ( ethernet ) پر سرعت بسیار سریع تر شده است. انتخاب سیستم های ارتباطی باید در راستای انتخاب نوع سرورها و حافظه های ذخیره سازی صورت گیرد. این انتخاب می تواند سرعت دسترسی به اطلاعات مانند backup گرفتن، بازیابی اطلاعات و … را تحت تاثیر قرار دهد.
    انتخاب تجهیزات سخت افزاری از میان گزینه های مختلف به پارامترهای مختلفی مانند موارد زیر بستگی دارد:

• انعطاف پذیری و گسترش پذیری
• هزینه های تهیه، استقرار، نگه داری، پشتیبانی و مدیریت.
• قابلیت سازگاری اجزای مختلف سخت افزارها با هم.
• کارایی بالا برای نرم افزارهای پیش بینی شده هوش تجاری.
• مطابقت با استانداردهای باز تجاری.

زیرساخت های نرم افزاری

نرم افزارها اطلاعات درست را از منابع داده ای اضافی و به هدر رفته استخراج می کنند. ابزارهای ابداعی تحلیلی تهیه شده توسط ISV ها (Independent Software Vendors) که به صورت اختصاصی برای حوزه های مختلف تجاری پیاده سازی شده اند، باعث پیشرفت مداوم صنعت هوش تجاری در بازار شده است. ابزار و تکنیک های تحلیلی ایجاد شده توسط این ISV ها، کمک بسیاری در حل بسیاری از مسایل مهم تجاری می کنند. مسایلی مانند: پیگیری پرداخت حقوق بر اساس ماموریت افراد تا اندازه گیری میزان موفقیت فروش یک محصول خاص در یکی از فروشگاه های یک منطقه مشخص

منبع : bi پلاس

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.