کلیات فرآیند ایجاد پروژه‌ی هوشمندی کسب و کار Business Intelligence

به طور کلی فرآیند ایجاد پروژه‌های هوشمندی کسب و کار به سه دسته عمده‌ی ((شناخت و تحلیل، طراحی و ساخت و گسترش و پشتیبانی)) تقسیم می‌شود.


1-شناخت و تحلیل

مهمترین قسمت در هر پروژه‌ای شناخت سازمان است. کسب اطلاعات دقیق از قسمت‌های مختلف و نحوه فعالیت سازمان در حوزه‌های مختلف نقش اساسی در موفقیت پروژه دارد. یک شرکت تولیدی با چندین شعبه را در نظر بگیرید، مادامی که از فرآیند تولید، فروش، دریافت مواد اولیه و… در این شرکت اطلاعات کافی و دقیقی نداشته باشید، نمی‌توانید نیازهای شرکت را به خوبی درک کنید و در نهایت به شکست پروژه‌ منجر خواهد شد. پس باید گام اول در پروژه به خوبی پشت سر گذاشته شود. معمولا شناخت سازمان، وضع موجود فناوری اطلاعات، تحلیل نیازمندی‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد در این فاز بررسی و تعریف می‌شوند. این اطلاعات از روی مستندات و مصاحبه‌های حضوری بدست می‌آید.

 

2- طراحی و ساخت

در فاز طراحی و ساخت، با توجه به اطلاعات بدست آمده از سازمان و درک نیازها به طراحی و ساخت مدل و راهکارهای هوش تجاری می‌پردازیم. طراحی و ایجاد انبار داده، Solutionهای هوشمند کسب و کار (OLAP, Data Mining) و گزارش‌گیری در این فاز از پروژه انجام می‌شود.

پس از انجام مراحل فوق، شما می توانید نسبت به ساخت یا خرید یک نرم افزار گزارش گیری تصمیم گیری نمایید. به طور معمول هزینه ساخت یک نرم افزار گزارش گیری، بالاتر از هزینه خرید آن از یک شرکت داخلی یا خارجی است.

در نهایت برای کشف دانش، توسط یکی از ابزارهای گزارش‌گیری (ابزاری که توانایی ساخت داشبورد مدیریتی داشته باشد) از حوزه‌های مختلف فعالیت سازمان داشبوردهای مدیریتی ایجاد می‌شود تا به واسطه‌ی آن مدیر بتواند وضعیت سازمان را به درستی تحلیل کند و برای آینده برنامه ریزی‌‌های لازم را انجام دهد.

 

3- گسترش و پشتیبانی

مطمئنا هر پروژه‌ای نیاز به پشتیبانی و نگهداری دارد تا در صورت بروز مشکلات احتمالی به سرعت رفع شود و سیستم مجدد به کار خود ادامه دهد. در این فاز پشتیبانی پروژه‌ی هوشمندی کسب و کار انجام می‌شود. معمولا این پشتیبانی توسط تیمی که پروژه را انجام داده است انجام می‌شود.

علاوه بر این ممکن است پس از مدتی سازمان قصد گسترش پروژه را داشته باشد. معمولا برای گسترش پروژه نیز در اختیار تیم قبلی ساخت پروژه قرار می‌گیرد. 

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.