هوش تجاری (Business Intelligence) چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی سر راست و ساده از هوش تجاری (Business Intelligence) بیان کنیم باید بگوییم که این علم یک فرآیند تکنولوژی محور جهت تجزیه و تحلیل داده ها در محیط کسب و کار است. این علم به مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف اطلاعاتی عملی می دهد که می توانند از آن در راستای پیشبرد اهداف سازمانی خود بهره ببرند.
اما تجزیه و تحلیل این داده ها در هوش تجاری (Business Intelligence) به صورت های مختلفی هم چون گزارش، نقشه و داشبورد ارائه می گردد تا کارشناسان بتوانند به شکل های مختلف اطلاعات مربوط به سازمان خود را مشاهده کنند و در جهت آن بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند.
در واقع هدف از ایجاد هوش تجاری (Business Intelligence) کسب اطلاعاتی است که می تواند به سازمان کمک کند که ایجاد چه عواملی می تواند سود شرکت را بیشتر و چه عوامل دیگری سود سازمان را کاهش دهد و این مساله برای مدیران شرکت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

هوش تجاری

هوش تجاری (Business Intelligence)

چگونگی کارکرد هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری می تواند به شرکت کمک کند که به راحت ترین شیوه ممکن تمامی اطلاعات شرکت را از بخش های داخلی و خارجی سازمان جمع آوری کند و سپس با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل آن اطلاعات کامل در اختیار شرکت قرار گیرد تا بتوان در رابطه با آن تصمیم گیری کرد. این اطلاعات از بخش های داخلی و خارجی سازمان در نهایت به بخش تصمیم گیرنده و مدیر شرکت تحویل داده می شود و این چگونگی کارکرد هوش تجاری (Business Intelligence) را نمایش می دهد

داشبورد مدیریتی

هوش تجاری

یک مثال برای کاربرد هوش تجاری

فرض کنید که شما یک فروشگاه بزرگ اینترنتی را راه اندازی کرده اید و در این فروشگاه محصولات بی شماری را جهت فروش ارائه می کنید. قطعا حفظ کردن تمامی اعداد و ارقام مربوط به این سایت و هم چنین تاریخ تحویل بار و خرید و فروش نمی تواند در ذهن شما باقی بماند و برای این که بتوانید این اطلاعات را به صورت کلی دریافت کنید و به تجزیه و تحلیل آن بپردازید نیازمند ارائه هوش تجاری (Businees Intelligence) در سازمان خود هستید.
در واقع کاربرد هوش تجاری در این است که یک دیتابیس یا انبار داده در اختیار شما قرار می دهد و دست خودتان است که به صورت ماهیانه، روزانه و سالیانه به تجزیه و تحلیل این داده ها بپردازید.
اما کاربرد هوش تجاری زمانی به کمک شما می آید که شما از دو متغیر مکان و زمان در فروشگاه خود استفاده می کنید. متغیر مکان همان موقعیت مکانی مشتریانی است که کالا را از فروشگاه شما خریداری می کنند و پارامتر زمان به موقعیت زمانی برمی گردد که در هر لحظه از زمان چه تعداد فروش داشته اید. با بهره گیری از این اطلاعات می توانید به یک نتیجه کلی برسید و این که کدام گزینه بهتر است آیا کالا و اجناس را از تامین کننده خریداری کنید و در انبار بگذارید و یا این که به محض سفارش مشتری کالا را از تامین کننده خود خریداری نمایید. پاسخ دادن به تمامی این سوالات با استفاده از ابزارهای هوش تجاری (Business Intelligence) شدنی است و این یکی از مثال های کاربردی در این رابطه است.
به هر حال در عصر حاضر استفاده از هوش تجاری به سازمان می تواند کمک های زیادی کند. این کمک ها همگی باعث کاهش هزینه ها و استفاده بهتر از منابع می گردد. هم چنین با استفاده از هوش تجاری (Business Intelligence) شما می توانید مناسب ترین روش را در جهت پاسخ گویی به سفارشات مشتریان خود داشته باشید.
پیشنهاد می کنیم برای اجراء و پیاده سازی کردن هوش تجاری (Businees Intelligence) با کارشناسان و مشاورین ما ارتباط بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن بتوانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.