داشبورد عملیاتی چیست؟

در دو پس
نرم افزار هوش تجاری ,  داشبورد مدیران  , داشبورد مدیریتی  , گزارش ساز ,  نرم افزار داشبوردت قبلی از داشوردهای استراتژیک و داشبوردهای تحلیلی سخن گفتیم و با ویژگیهای این داشبوردها آشنا شدیم. امروز قصد داریم با دسته سوم دسته بندی داشبوردها براساس نقش، یعنی داشبورد عملیاتی آشنا شویم.

وقتی هدف از داشبورد، نظارت بر عملیات یاشد باید به صورت متفاوتی نسبت به داشبوردهایی که قرار است تصمیمات استراتژیک یا تحلیل داده را پشتیبانی کند طراحی شوند. خصوصیاتی از عملیات که به صورت منحصر به فرد طراحی داشبورد را تحت تاثیر قرار می دهد، عبارتند از پویایی عملیات و آنی بودن آن. وقتی عملیاتی را نظارت می کنید باید از فعالیتها و رویدادهایی که مدام در حالت تغییر هستند و نیاز به توجه و پاسخ لحظه ای دارند آگاه باشید.

داشبورد عملیاتی برای نظارت بر بخش هایی از کسب وکار مناسب است که فرایندهای در حال تغییر مداوم دارد. نمونه این داشبورد را تقریبا در هر واحدی از سازمان می توان پیدا کرد یعنی هر جا که اقدام فوری برای استفاده از فرصتها و جلویری از تهدیدها لازم باشد این داشبورد به کار می اید، مثل فروش، بازاریابی، زنجیره تامین و خطوط تولید.

به عنوان مثال: اگر بازوی رباتی که در خط مونتاژ کارخانه خودروسازی، درب اتومبیل را به بدنه متصل می کند از پیچ های خود جدا شده و کارش را به درستی انجام ندهد نمی توانیم تا روز بعد صبر کنیم تا از مشکل به وجود آمده مطلع شویم و بعد اقدامی انجام دهیم. به همین شکل اگر ترافیک وبسایت به صورت ناگهانی به نصف مقدار عادی آن برسد باید سریعا از این اتفاق اطلاع پیدا کنیم.

مانند داشبورد استراتژیک ابزارهای نمایشی در داشبورد عملیاتی هم باید بسیار ساده باشند. در اتفاقات اضطراری و استرس زا که یک اقدام و پاسخ سریع نیاز دارد معنی وضعیتها و پاسخ متناظر آن باید کاملا واضح و ساده باشد و گرنه اشتباهی رخ می دهد.

با این وجود، برخلاف داشبورد استراتژیک، یک داشبورد عملیاتی باید شامل ابزارهایی برای جلب توجه فوری باشد تا اگر عملیات از آستانه مورد قبول فراتر رفت توجه کاربر را به خود جلب کند. همچنین اطلاعاتی که روی داشبورد عملیاتی نمایش داده می شود معمولا خاص تر هستند و سطح جزئیات عمیقتری را نمایش می دهند.

اگر یک محموله حیاتی از نظر زمان تحویل در وضعیت بدی قرار داشته باشد، برای جلوگیری از خسارت، اطلاعات سطح بالا به کار نمی آید بلکه باید اطلاعات دقیقی مانند شماره سفارش، کسی که محموله را حمل می کند و این که در کجای انبار قرار رفته است را داشته باشیم. جزئیاتی مثل این باید به صورت خودکار روی داشبورد عملیاتی نمایش داده شود یا از طریق drill down یا نگه داشتن موس روی اطلاعات سطح بالا در دسترس قرار بگیرد، بنابراین معمولا تعامل برای یک داشبورد عملیاتی ضروری است.

منبع : کتاب Information Dashboard Design

biplus.ir

 

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.