ادعاهای نادرست درباره تحلیل داده و هوش تجاری سلف سرویس

ادعاهای نادرست درباره تحلیل داده و هوش تجاری سلف سرویس

uploads/2016/12/s11-300×188.jpg” alt=”نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز” title=”نرم افزار کلیک ویو” width=”436″ height=”273″ />
کاوش و تحلیل داده ها شبیه بنزین زدن در پمپ بنزین نیست.

نرم افزار کلیک ویو  ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو ,  فیلم کلیک وی   , دانلود کلیک ویو
زمانی که پمپ بنزین ها اختیار بنزین زدن را به ما (مالکان خودروها) واگذار کردند خرسند شدیم. ولی هیچگاه تعمیر خودرو به صورت سلف سرویس به دارنده خودرو واگذار نشد چون یک کار تخصصی است. همین امر در حوزه تحلیل داده و هوش تجاری سلف سرویس صادق است. بنزین زدن شامل روال ساده ای است که مهارت خاصی لازم ندارد ولی این جمله را درباره تعمیر خودرو نمی توان گفت.
تعمیر خودرو نیاز به مهارت و ابزارهای خاص دارد.

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد  ,دولت الکترونیک , معماری سازمان ,  سیستم ساز
در چند سال اخیر در حوزه هوش تجاری، تحلیل داده و big data، اصطلاح هوش تجاری سلف سرویس به یکی از کمپین های پر رونق بازاریابی تبدیل شده است. تقریبا هر فروشنده ابزارهای هوش تجاری و تحلیلی این ادعا را دارد. تحلیل داده به شکل سلف سرویس به صورتی که این کار را یک فعالیت پیش پا افتاده و بدون نیاز به مهارت جلوه دهد، یک ادعای نادرست است که ضرر جبران ناپذیری دارد. تصمیمات نادرست بسیاری به علت یافته های فریبنده توسط افرادی مبتدی که افسانه سلف سرویس را پذیرفته اند در سازمانها گرفته شده است.
این که تحلیل داده ها را به عنوان سلف سرویس توصیف کنیم یعنی که تحلیل داده ها نیازی به مهارت ندارد بلکه عوض توسط افراد معمولی قابل انجام است. از آن جا که کامپیوترها ادراک ندارند ابزارهای هوش تجاری سلف سرویس اگر خوب طراحی شده باشند، در بهترین حالت به ارتقای مهارتهای فکری ما کمک می کنند.

چرا تا این حد به شرکتهایی که به درک معنای داده ها توجهی نمی کنند اعتماد می کنیم. فروشندگان امین و درستکار اعتراف می کنند که محصولاتشان، صرفنظر از این که تا چه حد خوب طراحی شده اند، توسط افرادی قابل استفاده اند که مهارتهای تحلیلی دارند. این اعتراف مشکلی نیست که فروشندگان از آن ترس داشته باشند ولی اکثر فروشندگان شجاعت و کمال لازم برای بیان آن را ندارند.

بعضی از فروشندگان دروغ گفتن درباره فناوری سلف سرویس را به نهایت خود رسانده اند مثلا می گویند ابزارهای هوش تجاری و تحلیلی سلف سرویس، انسان را کلا از حلقه تحلیل و درک معنای داده ها خارج کرده است، یعنی نیازی به وجود انسان برای تحلیل داده وجود ندارد. برای این که خلاف این امر ثابت شود، به راحتی می توانید ابزارهای هوش تجاری سلف سرویس فروشندگانی که چنین ادعاهایی دارند را به دیتا سِت (مجموعه داده ها) خود متصل کنید و روی صندلی بشینید و با حیرت مشاهده کنید که نرم افزار چطور در یک چشم به هم زدن داده ها را تحلیل می کند و گزارش کامل و جامعی از یافته های مفید را به شما می دهد.

دست کم یک فروشنده از این خانواده به عنوان BeyondCore توسط موسه گارتنر به عنوان آینده نگر(Visionary) شناخته شده است این یک مثال کامل از ضد و نقیض گویی درباره آینده نگری است. هیچ تحلیلگر ماهر داده در چنین نیرنگی گرفتار نمی شود ولی متاسفانه معمولا تحلیلگران ماهر در تصمیم گیری های مربوط به خرید نرم افزار هوش تجاری و تحلیلی، شرکت داده نمی شوند.

درک معنای داده ها نیاز به مهارت دارد. هر کسی می تواند مهارتهای تحلیل داده خود را مانند دیگر مهارتها، با مطالعه و تمرین توسعه دهد. افراد و سازمانهایی که ابزارهای هوش تجاری سلف سرویس تهیه می کنند باید زمان گذاشته و مهارتهای تحلیلی خود را توسعه دهند.

مراقب باشید

منبع: PerceptualEdge وبلاگ اختصاصی استفان فیو

biplus.ir

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.