آیا هر سازمان نیاز به طراحی انباره داده دارد ؟

بسیاری از سیستم های سازمانی مانند سیستم ERP با هدف فراهم کردن بینش تجاری پیاده سازی شده اند، ولی چنین امکانی را ایجاد نکرده اند. اگر یک سیستم عملیاتی داشته باشیم که باعث شود فرآیندهای تجاری قدرتمندی داشته باشیم می توانیم ساده تر کسب وکارمان را تحلیل کنیم. اما تفاوتهای زیادی بین سیستم های عملیاتی و انبار داده وجود دارد. که در جدول زیر می بینید:

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد  ,دولت الکترونیک , معماری سازمان ,  سیستم ساز

به همین دلیل است که همه سازمان ها با هر اندازه ای نیاز به انبار داده دارند. معماری فنی انبار داده می تواند متفاوت باشد ولی وجود آن ضروری است.

چرا به انبار داده نیاز داریم؟

بسیاری از شرکتهایی که جدیدا به هوش تجاری روی آورده اند، می خواهند از انبار داده بگذرند و مستقیما به سراغ استقرار ابزارهای BI روی سیستم عملیاتی بروند. به نظر می رسد که این یک رویکرد سریعتر برای رسیدن به مزیتهای هوش تجاری باشد. در بعضی از موارد شاید چنین رویکردی قابل قبول باشد ولی برای اکثر شرکتها نیاز به انبار داده داریم، زیرا این شرکتها نیازهای زیر را دارن

  • شرکتها نیاز به تحلیلهای چند موضوعی و چند کارکردی دارند. مثلا محصولات سفارش داده شده با موجودی انبار را در نظر بگیرید. چنین اطلاعاتی احتمالا در دو سیستم عملیاتی جدا از هم یا دو ماژول مستقل سیستم ERP وجود دارد، بنابراین برای این که بتوانیم یک تحلیل و تصمیم گیری صحیح از وضعیت این محصول داشته باشیم نیاز به ترکیب داده های دو سیستم در انبار داده داریم.
  • شرکتها احتیاج به انجام تحلیل روی داده های خلاصه دارند، یعنی داده هایی که از نظر زمان (مثلا داده های مربوط به ماه یا فصل) یا هر سلسله مراتب دیگری (مثل دسته بندی محصولات) خلاصه و تجمیع شده اند. چنین سلسله مراتبی در سیستم های تراکنشی (عملیاتی) وجود ندارند ولی اگر هم وجود داشته باشد، اجرای پرس وجوهایی به این حجم در یک سیستم تراکنشی، سیستم را بسیار کند و غیرقابل استفاده می کند.
  • شرکتها نیاز به گزارش دهی سریع و تحلیلهای زمانی دارند. به دلیل اهداف و طراحی متفاوت، انبار داده نسبت به سیستم های عملیاتی پرس وجوها (کوئری ها) را سریعتر انجام می دهد.

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.