روش های جمع آوری اطلاعات

در ارتباط با جمع آوری اطلاعات باید این موضوع را بیان کنید که شما از چه روشی جهت گردآوری اطلاعات استفاده کرده اید این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است تا مابقی پروژه را به درست ترین شیوه ممکن انجام دهید.

جمع آوری اطلاعات

روش جمع آوری اطلاعات

مراحل جمع آوری اطلاعات چیست؟

گردآوری داده ها: یکی از مراحل اصلی در ارتباط با جمع آوری اطلاعات، گردآوری داده هاست. برای همین مشخص است که پاسخ تمامی سوالات در رابطه با این موضوع داده شود:

  • چرا باید این داده ها گردآوری شوند؟
  • برای جمع آوری این داده ها به ابزار و امکاناتی نیاز داریم؟
  • در چه زمانی این داده ها جمع آوری شده اند؟
  • چه کسانی توانسته اند این داده ها را جمع آوری کنند و هم چنین چه افرادی به ما در این زمینه کمک کرده اند؟
  • چه مقدار هزینه و بودجه برای جمع آوری این داده ها مورد نیاز است؟
  • داده ها بر اساس چه شیوه و بیانی گزارش داده می شوند؟
  • هم چنین منابع تامین بودجه چه سازمان و یا افرادی هستند؟

پردازش و تفسیر داده ها: پردازش داده ها یکی دیگر از موضوعات اصلی در ارتباط با جمع آوری اطلاعات به حساب می آید و بعد از گردآوری داده ها این کار انجام می پذیرد. جهت پردازش و تفسیر داده ها باید سه موضوع اصلی زیر انجام بگیرد:

  • کنترل کیفیت داده ها و اطلاعات
  • جداسازی داده ها از همدیگر
  • پردازش داده ها

کنترل کیفیت داده ها: در ارتباط با جمع آوری اطلاعات حتما می بایست کنترل کیفیت داده ها را جدی بگیریم، به همین منظور برای انجام دادن این روش بایستی کارهای زیر صورت بگیرد. داده های گردآوری شده را مورد بازبینی قرار دهیم و ببینیم آیا خطاهای احتمالی در آن موجود است یا خیر. هم چنین گاهی اوقات برخی از پرسشنامه ها بدون پاسخ مانده است به همین منظور برای پاسخ دادن به این پرسشنامه و ببینیم که آیا این سوالات با همدیگر هم خوانی دارند یا خیر بایستی کارهای اصلاحی انجام بگیرد.
تفکیک و جداسازی داده ها از همدیگر: اما موضوع بعدی در روش جمع آوری اطلاعات تفکیک داده هاست. این کار را برای انجام دادن بهتر کار پردازش داده ها انجام می دهیم. به همین منظور داده ها جمع آوری شده از گروه های مختلف هم چون زنان؛ مردان، بزرگسالان، کودکان و حتی نقاط مختلف جغرافیایی را از همدیگر جداسازی می کنیم تا کار پردازش داده به درست ترین شیوه ممکن انجام بپذیرد.
پردازش داده ها: اما آخرین گزینه در زمینه روش جمع آوری اطلاعات، پردازش داده هاست. برای این اطلاعات را جمع آوری می کنیم تا بتوانیم موضوع جدیدی از این اطلاعات به دست بیاوریم و نتیجه کاملی از آن دریافت کنیم، به همین منظور برای دست یابی به این کار لازم است که کار پردازش داده ها به درست ترین شکل ممکن انجام بگیرد. به همین منظور جهت انجام دادن کارهای زیر را انجام می دهیم:

  • از دو روش دستی و رایانه ای برای انجام دادن این کار استفاده می کنیم.
  • زمانی که تعداد پرسشنامه ها کم است از روش دستی می توان استفاده کرد. ( در حال حاضر روش چوب خطی رایج ترین و بهترین روش دستی برای پردازش داده ها به حساب می آید.)

فرم های جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات

در حال حاضر به دلیل پروژه های موجود برای تحقیقات و روش های علمی، موضوع جمع آوری اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و محقق و دانشجویی که قصد انجام دادن تحقیق و یا پایان نامه ای را دارد بهتر است که با تمامی این روش های موجود آشنا باشد تا مناسب ترین شیوه را برای تحقیق خود انتخاب کند تا بتواند بهترین نتیجه را در این زمینه دریافت کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جمع آوری اطلاعات و هم چنین کسب مشاوره می توانید همین الان با شماره های قرار داده شده در داخل سایت تماس حاصل فرمایید تا در این زمینه راهنمایی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.