سیستم پردازش تحلیلی آنلاین

داشبورد مدیران

سیستم پردازش تحلیلی آنلاین یا Online Analytical Processing فناوری پشتیبان بسیاری از برنامه‌های کاربردی هوش تجاری است. سیستم پردازش تحلیلی آنلاین فناوری قدرتمندی برای اکتشاف داده‌هاست و شامل قابلیت‌هایی برای گزارش گیری نامحدود، محاسبات تحلیلی پیچیده و پیش‌بینی برنامه‌ریزی سناریوهای “چه می‌شود-اگر” است.

نحوه استفاده از فناوری سیستم پردازش تحلیلی آنلاین

سیستم پردازش تحلیلی آنلاین، تحلیل‌های چندبعدی را روی داده‌های تجاری انجام می‌دهد و قابلیت محاسبات پیچیده، تحلیل روند و مدلسازی سطح بالای داده را فراهم می‌کند. این فناوری پایه و اساس بسیاری از برنامه‌های کاربردی تجاری جهت مدیریت عملکرد تجاری، برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی، پیش‌بینی، گزارش‌های مالی، تحلیل‌، مدل‌های شبیه‌سازی، اکتشاف دانش و گزارش‌دهی انبار داده است. OLAP به کاربران نهایی این امکان را می‌دهد که تحلیل‌های منفردی را از داده‌های چندبعدی انجام دهند، بنابراین به کاربران نهایی بینش و درک آن چه برای تصمیم‌گیری بهتر به آن نیاز دارند را می‌دهد.

مزیت‌های سیستم پردازش تحلیلی آنلاین

دانش، پایه و اساس همه تصمیمات موفق است. کسب و کارهای موفق به صورت پیوسته روی فروش و فعالیت‌های عملیاتی برنامه‌ریزی، تحلیل می‌کنند و گزارش می‌دهند تا کارایی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش داده تا سهم بیشتری از بازار را بدست بیاورند. متخصصان آمار می‌گویند هرچه اطلاعات نمونه‌ی بیشتری داشته باشید احتمال این که نتایج آماری درست باشد بیشتر خواهد بود. طبیعتا هر چه شرکت به داده‌های بیشتری درباره یک فعالیت خاص دسترسی داشته باشد احتمال این که طرح و برنامه برای ارتقا آن فعالیت موثر باشد بیشتر است. همه کسب و کارها داده‌ها را از سیستم‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند، چالشی که وجود دارد این است که چگونه همه این داده‌ها را با هم برای ایجاد اطلاعات دقیق، قابل اعتماد و سریع درباره کسب و کار استفاده کنند. شرکتی که بتواند از این داده‌ها بهره برده و آن را به دانش اشتراکی دقیق و سریع تبدیل نماید حتما می‌تواند تصمیمات بهتری اتخاذ کرده و در رقابت برتری یابد. OLAP این قابلیت را دارد که سریعا به اطلاعات اشتراکی چندبعدی دسترسی پیدا کند. به فناوری OLAP قابلیت ایجاد انبوهی از محاسبات روی مجموعه‌های داده‌ تحت نظر داده شده است، که باعث می‌شود سودمندی آن در کمک به رهبران کسب و کار در تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تر درک شود.

پردازش تحلیلی آنلاین برای تحلیل چندبعدی

کسب و کار فعالیتی با چندین بعد است و کسب و کارها روی تصمیماتی که اساس آن‌ها چندبعدی است اجرا می‌شوند. کسب و کارها فعالیت‌ خود را با مدنظر قرار دادن تعداد زیادی متغیر دنبال می‌کنند. وقتی این متغیرها روی یک برنامه صفحه گسترده دنبال می‌شوند، روی محورهای X و Y تنظیم می‌شوند، هر محور گروه‌بندی منطقی از متغیرهای یک دسته است. برای مثال ممکن است مقدار فروش سالیانه، ماهیانه در نظر گرفته شود به صورتی که مقدار فروش روی محور Y و زمان روی محور X قرار بگیرد.

برای تحلیل و گزارش‌دهی صحت کسب و کار و برنامه‌ریزی فعالیت‌های آتی، تعداد زیادی از گروه‌های متغیرها و پارامترها باید به صورت پیوسته دنبال شوند، که این کار خارج از حوزه هر برنامه صفحه گسترده‌ای است. این گروه‎‌های متغیر یا پارامترها در محیط سیستم پردازش تحلیلی آنلاین(OLAP) بُعد یا Dimension نامیده می‌شوند. امروزه بسیاری از کاربران برنامه‌های صفحه گسترده، درباره فناوری OLAP چیزهایی شنیده‌اند ولی دقیقا نمی‌دانند OLAP چیست. برخلاف پایگاه داده رابطه‌ای ابزارهای پردازش تحلیلی برخط رکوردهای تراکنش‌های منفرد را در فرمت دوبعدی سطر-ستون، مانند برنامه صفحه گسترده ذخیره نمی‌کند، اما ساختار پایگاه داده چندبعدی را که به عنوان Cube در فناوری OLAP شناخته می‌شود استفاده می‌کند تا آرایه‌هایی از اطلاعات یکپارچه را ذخیره کند. داده‌ها و فرمول‌ها در یک پایگاه داده چندبعدی ذخیره شده‌اند در حالی که نماهای (views) داده‌ها بر اساس درخواست کاربر ساخته می‌شود.

تحلیلگر می‌تواند هر نما یا برشی از Cube را انتخاب کند تا نمایی که شبیه یک صفحه گسترده است را از دید دلخواهش تولید کند. علاوه بر سادگی کار کردن با دو بعد (صفحه گسترده استاندارد) یا سه بعد (برای مثال یک فایل اکسل با زبانه‌هایی از یک گزارش، با یک متغیر)، شرکت‌ها ابعاد زیادی برای دنبال کردن دارند، برای مثال کسب و کاری که کالاها را از دو یا چند مکان تحویل گرفته و توزیع می‌کند می‌تواند حداقل ابعاد زیر را در نظر بگیرد: حساب‌ها، محل‌ها، دوره‌ها، فروشنده‌ها و محصولات.

این ابعاد پایه‌ و اساس فعالیت‌های برنامه‌ریزی، تحلیل‌ها و گزارش‌دهی شرکت را تشکیل می‌دهند. این ابعاد به اتفاق هم تصویر کامل کسب و کار را نمایش می‌دهند، قابلیت انجام بالاترین سطح (پیچیده‌ترین) تحلیل‌ها، به ویژه، تحلیل‌های چندبعدی که با OLAP فراهم شده است یک امر ضروری سازمانی است. تحلیلگران نیاز دارند در سراسر همه ابعاد که یک سازمان را تعریف می‌کند، خصوصا، ابعادی که برای ایجاد یک مدل موثر کسب و کار ضروری هستند داده‌ها را ببینند و دستکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.