معرفی داشبورد ساز Qlik View

کلیک ویو چیست

نرم افزار هوش تجاری QlikView به دلیل داشتن inference engine منحصر به فرد که می تواند ارتباط داده ها را به صورت خودکار تشخیص دهد، از سایر ابزارهای هوش تجاری (BI) متمایز است و جایگاه ویژه ای دارد.

نام محصول: QlikView

فروشنده: شرکت Qlik

سال تاسیس: ۱۹۹۳

دفتر مرکزی: Radnor, پنسیلوانیای آمریکا

تعداد مشتریان: +۳۶۰۰۰

مدل استقرار: ابری (Cloud) یا در محل مشتری

نسخه آزمایشی رایگان: دارد

اکثر نرم افزارهای سنتی هوش تجاری بر ابزارهای query-based متکی هستند، این نوع از ابزارها داده ها را از بافت و زمینه ای که در آن قرار گرفته اند جدا می کند. ابزارهای query-based اطلاعات کافی را به راحتی برای کاربر نهایی هوش تجاری فراهم نمی کنند به این دلیل که کاربر نهایی هوش تجاری در جستجوی بینش عملی و عمیقی از داده هاست تا سریعا یک تصمیم تجاری را اتخاذ کند.

موتور تفسیر یا inference engine در نرم افزار QlikView ارتباط داده ها را به صورت خودکار حفظ می کند. در حقیقت به همان صورتی که ذهن انسان کار می کند این کار را انجام می دهد. مثلا وقتی درباره یک چیز یا یک بخش از داده ها فکر می کنید، همه موارد مرتبط به آن را در ذهن خود یادآوری می کنید.

در QlikView جستجو به راحتی انجام می شود. جستجو در QlikView شبیه جستجوی گوگل است، یعنی موارد مرتبط با یک عبارت را به عنوان نتیجه جستجو نشان می دهد. به عنوان یک مثال از این جستجوی غیر مستقیم (indirect)، اگر یک کاربر نهایی بخواهد اطلاعات تماس بازاریاب یک شرکت را پیدا کند ولی نام فرد یا شرکت را نداند کافی است تخصص بازاریاب یا کارهایی که در گذشته انجام داده است را داشته باشد تا بتواند بازاریاب مورد نظر و اطلاعات تماس آن را پیدا کند.

روابط درون داده به سادگی در QlikView به نمایش در می آید. داده های مرتبط به هم و روابط مهم با رنگ سبز و داده های نامربوط به آیتم انتخاب شده با رنگ خاکستری نمایش داده می شود، تا در از اتلاف وقت کاربر جلوگیری شود (این رنگ های پیش فرض را می توان در تنظیمات تغییر داد).

ابزار QlikView از سه مولفه اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • QlikView Desktop
  • QlikView Publisher
  • QlikView Server

QlikView Desktop مدل داده های مورد استفاده را برقرار می کند، علاوه بر این یک رابط کاربری گرافیکی را ایجاد می کند. این همان جایی است که داده های منبع به داده های موجود پیوند داده می شود و یک شکل می شود. بنابراین اطلاعات جدید را می توان همراه با اطلاعات موجود تحلیل کرد. با QlikView Desktop می توان گرافها و جداول را ایجاد کرد و مصورسازی داده ها را براساس کاربر نهایی شخصی سازی کرد.

QlikView Server دربردارنده پردازنده تحلیلی درون حافظه (In-memory analytics procesor) است. سرعت QlikView به این پردازنده درون حافظه نسبت داده می شود. مکانیزم کنترل دسترسی (Control Access) و ایجاد پرتال تحت وب برای کاربر هم از طریق QlikView Server انجام می شود.

QlikView Publisher دو کارکرد اصلی دارد:

  1. بارگذاری (Load) داده های منبع
  2. انتشار داده های بارگذاری شده و ارسال داده ها به محلهای موردنیاز

قابلیتهای QlikView

بعضی از مهم ترین ویژگی های QlikView را در فهرست زیر آورده ام. البته بهبودهایی که در بروزرسانی اخیر QlikView یعنی QlikView 12 انجام شده است را هم عنوان کرده ام:

  • QlikView و Qlik Sense روی یک QIX engine راه اندازی و اجرا می شود، بنابراین می توانند مدلهای داده را بین QlikView و Qlik Sense به اشتراک بگذارند. Qlik Associative Indexing engine در نسخه ۱۲ به جای QlikView engine استفاده شده است و در حقیقت بخش Back-end را برای QlikView و Qlik Sense تشکیل می دهد.
  • به این دلیل که تکنیکهای رمزنگاری قویتری به کار گرفته شده است امنیت QlikView بهبود پیدا کرده است.
  • امکان استفاده از وسایل لمسی (touch)
  • گسترش پذیری (Scalablity) بیشتر نسبت به نسخه های قبلی. در این نسخه تعداد Node های بیشتری در یک QlikView Server cluster پشتیبانی می شود.
  • توانایی برقراری ارتباط QlikView به وب سرویسها از طریق native RESTful API connector (مانند وب سرویس سایتهای شبکه های اجتماعی و سیستم های مدیریت محتوا)
  • دسترسی رایگان و همچنین استفاده از مدل data-as-a-service (داده در قالب سرویس) به صورت Subscription-based، در این مدل کاربران می توانند داده های بیرونی کتابخانه Qlik DataMarket را به داده های داخلی خود اضافه کنند.

خلاصه ای از ویژگی های موجود و ناموجود در QlikView به شرح زیر است:

Ad Hoc Analysis: تحلیل های خاص

(Online Analytical Processing (OLAP: پردازش تحلیلی آنلاین

Predictive Analysis: تحلیل پیش گویانه

Profit Analysis

Trend Indicators

Ad Hoc Reporting

Automatic Scheduled Reporting

Customizable Dashboard

بازار هدف QlikView

شرکت Qlik مشتریان متنوع و گسترده ای در سراسر جهان دارد. مشتریان Qlik شامل بسیاری از صنایع، از استارت آپ های آنلاین گرفته تا موسسات آموزش عالی و نهادهای دولتی است

کلیک ویو چیست

QlikView در یک نگاه

مزایا:

  • پروتکل جستجوی شبه گوگل برای یافتن داده ها
  • توانایی ترکیب منابع داده، عدم نیاز به واحد IT
  • پشتیبانی جدید با عنوان Qlik Proactive Support که در رویدادها و مسائل راهکارهای حل مشکل را ارائه می دهد

معایب:

  • پروتکل جستجوی شبه گوگل برای یافتن داده ها
  • توانایی ترکیب منابع داده، عدم نیاز به واحد IT
  • پشتیبانی جدید با عنوان Qlik Proactive Support که در رویدادها و مسائل راهکارهای حل مشکل را ارائه می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.