نقش هوش مصنوعی در داشبورد هوش تجاری│ارتباط هوش مصنوعی با هوش تجاری

هوش مصنوعی (artificial intelligence) چیست؟

ارتباط AI با BI

هوش مصنوعی

به زبان ساده، هوش مصنوعی (AI) استفاده از سیستم‌های کامپیوتری را برای تقلید از ویژگی‌های مختلف هوش انسانی مانند حل مسئله، یادگیری و قضاوت بررسی می‌کند. یک نظرسنجی در سال 2017 که توسط PwC انجام شد نشان می‌دهد که بیش از 72 درصد از رهبران کسب‌وکار معتقدند که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند «انسان را قادر به تمرکز روی کار معنادار کند».

داشبورد هوش تجاری (داشبورد مدیریتی)تعاریف، بهترین شیوه‌ها و مثال‌ها

این راهنما توصیه‌های عملی و دیدگاه‌های تحلیلگرانه را ارائه می‌کند تا به شما در ساخت بهترین داشبورد BI برای سازمانتان کمک کند.

ارتباط AI با BI

داشبورد مدیریتی رامیکس

داشبورد BI چیست؟داشبورد مدیریتی

داشبورد BI یک ابزار هوش تجاری است که به کاربران امکان می‌دهد تا شاخص‌های کلیدی عملکرد و سایر معیارها را ردیابی، تجزیه‌وتحلیل و گزارش دهند. داشبوردهای BI معمولاً داده‌ها را با نمودارها، گراف‌ها و نقشه‌ها نمایش می‌دهند که به ذینفعان کمک می‌کند تا اطلاعات را درک و به اشتراک بگذارند و به‌واسطۀ آن‌ها همکاری مؤثرتری با یکدیگر داشته باشند.

بهترین داشبوردهای هوش تجاری، داشبوردهایی هستند که ترکیب داده‌ها از منابع مختلف و کاوش و تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها را مستقیماً در خود داشبورد تسهیل می‌کنند.

مزایای داشبورد BIمزایای داشبوردهای مدیریتی

مزیت اصلی داشبوردهای BI کمک به سازمان‌ها برای پاسخگویی به سؤالات و کشف بینش‌هایی است که در تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر و مبتنی بر داده‌ها به آن‌ها کمک می‌کند.

ارتباط AI با BI

تبدیل داده‌های خام به بینش برای کسب و کار

یک داشبورد هوش تجاری که به‌درستی کار می‌کند باید بتواند داده‌های خام از منابع متعدد را به بینش‌های عملی تبدیل کند. این به این معنی است که داشبورد باید توسط یک راه‌حل end-to-end (این راه‌حل به فرایندی اشاره دارد که در آن یک سیستم یا سرویس از ابتدا تا انتها بدون کمک شخص ثالث اجرا می‌شود.) ساخته شود که شامل یک پلتفرم یکپارچه‌سازی داده‌ها و یک پلتفرم مدرن تجزیه‌وتحلیل داده است.

  • بهبود سواد داده (Improve data literacy): داشبوردهای BI که روی داده‌های کنترل‌شده و قابل‌اعتماد ساخته‌شده‌اند به همۀ کاربران در یک سازمان اجازه می‌دهند تا راحت‌تر داده‌ها را درک کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. این ویژگی باعث ترغیب کارکنان برای ایجاد، درک و کاربرد فرهنگ مبتنی بر داده در تمام سطوح کسب‌وکارتان می‌شود.
  • کمک به ساخت پرونده‌ها و موارد لازم برای سازمان: بصری‌سازی سادۀ داده‌ها اما درعین‌حال قانع‌کننده به شما کمک می‌کند برای ابتکارات و نوآوری‌های مهم ضمانت تأیید از تصمیم‌گیرندگان را دریافت کنید.

چگونه یک داشبورد BI ایجاد کنیم؟

ارتباط AI با BI

ایجاد و تنظیم داشبورد BI

در اینجا دربارۀ پنج روش اصلی برای ایجاد یک داشبورد BI (داشبورد هوش کسب و کار) در سطح جهانی صحبت می‌کنیم.

  • داده‌های خود را یکپارچه کنید: مدت‌ها قبل از ایجاد داشبورد باید داده‌های خام را جمع‌آوری و سپس آن‌ها را پاک‌سازی کرده و برای تجزیه‌وتحلیل و تبدیل به اطلاعات آماده کنید.
  • اهداف خود را مشخص کنید: مطمئن شوید که هدف کسب‌وکاری را که می‌خواهید آن را تجزیه‌وتحلیل، اندازه‌گیری و بهینه‌سازی کنید به‌وضوح تعریف کردید. به‌عنوان‌مثال، آیا سعی دارید بازارهای جدیدی را برای ورود شناسایی کنید یا تعیین کنید که کدام مرحله از قیف بازاریابی شما به بیشترین توجه نیاز دارد؟
  • بصری‌سازی‌ها و تجسم‌ها را ساده و شفاف نگه دارید: با ساده و شفاف نگه‌داشتن بصری‌سازی‌ها و تجسم‌هایتان یک داستان واضح و قانع‌کننده با توجه به دادهایتان بنویسید. زمانی را به شناسایی KPIها و روابطی که واقعاً مهم هستند، اختصاص دهید و سپس نمودارها، گراف‌ها و نقشه‌هایی که مستقیماً بازگوکنندۀ داستانتان هستند را انتخاب کنید.
  • اجازۀ کاوش و همکاری را بدهید: Self-service BI به هرکسی در سازمانتان اجازه می‌دهد تا داشبوردها را بررسی کرده و بینش مرتبط با خود را کسب کند. بهترین ابزارها یک associative engine را ارائه می‌دهند که به کاربران اجازه می‌دهد تا آزادانه تمامی اتصالات و ارتباطات درون داده‌ها را بدون محدود شدن به کوئری‌های خطی کاوش کنند.
  • قدرت نفوذ هوش مصنوعی (هوش مصنوعی اهرمی برای سازمان): داشبوردهای مدرن BI از تجزیه‌وتحلیل‌های افزوده استفاده می‌کنند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تقویت شهود انسان با نشان دادن بینش‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌ها و امکان جستجو و تعامل با زبان طبیعی استفاده می‌کند.

نمونه‌های داشبورد BI در سازمان

در زیر به‌عنوان نمونه شش مورد از داشبوردهای هوش تجاری با توجه به نقش‌های سازمانی آورده شده است.

IT Dashboard

مدیران فناوری اطلاعات باید نیازهای فناوری را در آیندۀ نزدیک بهتر پیش‌بینی و سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی کم استفاده یا بدون استفاده را شناسایی کنند. داشبوردهای مدیریتی IT اثربخش می‌توانند به آن‌ها در بهبود امنیت، مقیاس‌پذیری و حاکمیت داده کمک کنند.

ارتباط AI با BI

داشبورد مدیریتی IT

داشبورد مدیریت زنجیرۀ تأمین

 مدیران زنجیرۀ تأمین از داشبوردهای مدیریتی استفاده می‌کنند تا ریسک‌ها را زیر نظر داشته و به‌سرعت عملکرد زنجیرۀ تأمین را بهبود بخشند. یک داشبورد دیجیتال تعاملی همچنین می‌تواند برنامه‌ریزی‌ها را ساده‌تر کند با ارائۀ KPIهایی که به ارتباط سطحی بین مجموعه‌ داده‌های متفاوت کمک می‌کند.

ارتباط AI با BI

داشبورد مدیریت زنجیرۀ تأمین

داشبورد فروش

 مدیران فروش باید به‌طور مستمر درآمدهایشان را افزایش دهند، پیش‌بینی خود را بهبود بخشند و روندهای اصلی را مشاهده کنند. یک داشبورد BI به‌خوبی سازماندهی‌شده به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌سرعت KPIهای خود را ارزیابی کرده و به اهداف خود دست یابند.

ارتباط AI با BI

داشبورد فروش

داشبورد مدیریت منابع انسانی (داشبورد HRM)

این مثال KPIهای سطح بالا مانند کارمندان را بر اساس نقش و محل خدمتشان و همچنین داده‌هایی مانند پیشرفت آموزش و نسبت‌های جنسیتی را نشان می‌دهد. مشاهدۀ گزارش این KPIها به مدیران منابع انسانی اجازه می‌دهد تا به‌سرعت KPIهای مهم را تنها بر اساس یک گزارش و خیلی سریع بررسی و تجزیه‌وتحلیل کنند.

ارتباط AI با BI

داشبورد مدیریت منابع انسانی

داشبورد بازاریابی

داشبوردهای BI، داده‌ها را از منابع مختلف مانند CRM، نقشه‌ها و تجزیه‌وتحلیل وب با یکدیگر ترکیب می‌کنند. این عملکرد داشبورد مدیریتی به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا با درک هر مرحله از چرخۀ عمر مشتری، بازگشت سرمایه را افزایش دهند.

ارتباط AI با BI

داشبورد بازاریابی

داشبورد مالی

 این مثال یک داشبورد ساده اما مؤثر را نشان می‌دهد که بر تجزیه‌وتحلیل نقطۀ سربه‌سر متمرکز شده است. تیم‌های مالی از داشبوردهای مدیریتی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های تدارکات، قراردادها و مخارج و یافتن راه‌های جدید برای مدیریت هزینه‌ها، کنترل ریسک و افزایش سود استفاده می‌کنند.

ارتباط AI با BI

داشبورد مالی

قابلیت های نرم افزار داشبورد BIقابلیت های داشبورد مدیریتی

یک ابزار مدرن هوش تجاری، تولید داشبوردهای سفارشی و تعاملی BI را برای شما آسان می‌کند که چیزی بسیار فراتر از ردیابی KPI و بصری‌سازی داده‌هاست. در اینجا پنج قابلیت اصلی بیان می‌شود که باید هنگام ارزیابی نرم‌افزار داشبورد BI در نظر داشته باشید:

  1. یکپارچگی و ادغام آسان داده‌ها: یک ابزار داشبورد BI مناسب بخشی از یک پلتفرم end-to-end است که هم یکپارچه‌سازی داده‌ها و هم قابلیت‌های تجزیه‌وتحلیل داده را در بر دارد. این داشبورد مدیریتی BI برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا تمامی دیتاست ها در کل سازمانتان را به راحتی با یکدیگر ترکیب کنید.
  2. تعامل کامل: همۀ ذینفعان باید بتوانند خودشان داده‌ها را به راحتی و مستقیماً از داشبورد کاوش و تجزیه‌وتحلیل کنند.
  3. تجزیه‌وتحلیل افزوده (AI): در حال حاضر بهترین نرم‌افزار داشبورد مدیریتی (BI)، نرم‌افزاری است که قابلیت ارائۀ تجزیه‌وتحلیل افزوده را دارد. این قابلیت، تجزیه‌وتحلیل‌هایی را برای اجرا و کسب بینش‌هایی برای جمع‌آوری داده‌هایتان به شما پیشنهاد می‌کند.
  4. دسترسی سیار (موبایل) و کاملاً کاربردی: شما و تیم‌هایتان باید بتوانید از هرکجا و در هر زمان با هر وسیلۀ الکترونیکی به داشبوردتان دسترسی کامل داشته باشید و به‌صورت تعاملی کار کنید.
  5. انعطاف‌پذیری برای استقرار روی ابر (cloud): همچنین لازم است تا بتوانید داشبوردهای خود را بین استقرارهای تجزیه‌وتحلیل داخلی (داخل سازمان) و ابری به اشتراک بگذارید. یک معماری multi-cloud (چند ابریِ) انعطاف‌پذیر به شما امکان مقیاس‌بندی داده‌هایتان را می‌دهد درعین‌حال که می‌توانید استانداردهای حاکمیتی و اعتماد را هم تا درجۀ بالایی حفظ کنید.

نقش هوش مصنوعی در داشبورد هوش تجاریارتباط AI با BI

هوش مصنوعی به‌عنوان یک تواناساز و فعال‌کنندۀ ابزارهای BI عمل می‌کند تا داشبوردهای هوش تجاری بتوانند از داده‌هایی که تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، بینش‌های واضح و مفیدی کسب کنند. یک سیستم مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند اهمیت هر نقطۀ داده را در یک سطح مشخص روشن و به اپراتورهای انسانی کمک کند تا دریابند که چگونه این داده‌ها می‌توانند به تصمیمات واقعی در کسب‌وکار تبدیل شوند. درواقع با ترکیب هوش مصنوعی و هوش کسب‌وکار، کسب‌وکارها می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌ها را در برنامه‌های عملیاتی منسجم با یکدیگر ترکیب کنند.

طیف وسیعی از شرکت‌های فناوری، از غول‌های مستقر گرفته تا استارت‌آپ‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری روی این رویکرد هستند. بخش تحقیقات IBM به دنبال «بازنگری در معماری سازمانی و تغییر فرایندهای کسب‌وکار با ترکیب الگوریتم‌های هوش مصنوعی، سیستم‌های توزیع‌شده، تعامل انسان با کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار است». هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به توسعۀ ابزارهای هوش کسب‌وکارِ ‌هوشمندتر و سازگارتر منجر شود. ازآنجایی‌که این ابزارها داده‌های بیشتری را دریافت می‌کنند، با کاربران تعامل بیشتری دارند و دستاوردهایی که درواقع همان توصیه‌هایشان است را به‌عنوان بخشی نهادینه در خود دارند می‌توانند بیاموزند که چه نوع توصیه‌ها و تحلیل‌هایی مفیدتر هستند و بر این اساس خودشان را تنظیم کنند. هوش مصنوعی به‌جای مهندسان نرم‌افزار انسانی شاید درنهایت به پیشرفت‌های تدریجی دست یابد که ابزارهای BI را به سطح بالاتری می‌برد.

به نظر می‌رسد که آیندۀ BI تا حدودی به هوش مصنوعی بستگی دارد. اگرچه هوش مصنوعی و BI تفاوت‌های مهمی دارند، اما با یکدیگر تیم قدرتمندی را تشکیل می‌دهند. در آینده، کسب‌وکارها بهتر است هوش مصنوعی و هوش کسب‌وکار (BI) را به‌عنوان فناوری‌های کاملاً مجزا در نظر نگیرند بلکه به دنبال روش‌هایی برای درک کامل پتانسیل همکاری این دو با یکدیگر باشند. در BI و AI کاوش و سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند سریع‌تر  از چالش‌های سازمانشان عبور کنند و از قابلیت‌های این دو فناوری در داشبوردهای مدیریتی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.