روش اجرای داده کاوی

داده کاوی علمی است که بر مبنای استفاده از داده های گذشته و تصمیم گیری در مورد آینده با استفاده از این اطلاعات می باشد. بسیاری از کارشناسان و متخصصین این حوزه معتقد هستند که تصمیم گیری در فضای کسب و کار باید واقع بینانه باشد و به وسیله اتفاقاتی که در گذشته رقم خورده می توان تا حدود زیادی رفتار و ایده های خود را برای آینده تعیین کنیم و آمادگی مقابله با اتفاقات آینده را داشته باشیم. موضوع پیش بینی یک دهه است که در فضای تجاری امروز شروع شده و گام های اساسی در این رابطه برای پیش بینی آینده رقم خورده که یکی از این گام های مهم همین داده کاوی است.

داده کاوی چیست

روش داده کاوی

داده کاوی چیست؟

داده کاوی از کلمه Data mining و به معنای کاوش و جست و جوی معادن داده و اطلاعات است. این موضوع نشان می دهد که می بایست اطلاعاتی را به دست بیاوریم که برای فضای کسب و کار مهم به شمار می آیند و این اطلاعات را از حجم عظیمی از داده ها استخراج کنیم به همین دلیل این روش به داده کاوی مشهور شده است.
بسیاری از افراد فکر می کنند که داده کاوی شبیه به علم آمار است اما باید بگوییم که داده کاوی شاخه ای پیشرفته تر از علم آمار به حساب می آید در واقع در این روش علاوه بر تغییر روش مدلسازی نسبت به علم آمار، از هوش مصنوعی نیز استفاده می شود که این قضیه در روش های آماری دیده نمی شود. به همین دلیل روش های داده کاوی بسیار فراتر از علم آمار رفته و می توان مزایای زیادی از آن دریافت کرد.
اما تفاوت دیگر موجود در داده کاوی نسبت به علم آمار، اطلاعات بسیار زیادی است که از داده کاوی می توان استخراج کرد در حالی که در روش آماری این حجم اطلاعات بسیار پایین تر است. در نهایت در روش داده کاوی با استفاده از سیستم هوش مصنوعی می توانیم به مدل سازی پدیده ها بپردازیم و سخت ترین موضوعات را به راحت ترین شیوه ممکن می توان حل کرد.

داده کاوی

داده کاوی

مزایای استفاده از روش داده کاوی چیست؟

دو دلیل می آوریم که این علم برای سازمان ها محقق می سازد و به همین دلیل سودآوری شرکت را تضمین می کند:

  • دلیل اول این که بر مبنای این علم تصمیمات واقع بینانه گرفته می شود و به همین دلیل می توان بر اساس داده های واقعی اهداف تجاری خود را پیش برد.
  • به وسیله داده کاوی می توان تصمیماتی را که در گذشته منجر به سودآوری شرکت شده دوباره گرفت و همین مساله باعث می گردد که باز در آینده، سودی را از تصمیمات خود دریافت کنیم.

با استفاده از این روش می توانیم بر اساس مبنای عقل تصمیم گیری کنیم و دیگر تصمیمات احساسی برای مدیران شرکت جایگاهی ندارد. هم چنین یکی از مهم ترین ویژگی های مربوط به این روش، این است که سازمان از تصمیماتی که در گذشته گرفته و باعث افزایش سودآوری شرکت شده آگاه شود و این مساله در حال حاضر در بسیاری از سازمان های ایرانی وجود دارد که تصمیماتی را گرفته اند که سودآوری شرکت را افزایش داده اما متاسفانه مدیران شرکت از این تصمیمات بی خبر هستند. در حال حاضر در روش داده کاوی تمامی تصمیمات و اطلاعات گذشته بر روی میز می آید و با سنجش و ارزیابی هر کدام از آن ها به ما نشان می دهد که کدام تصمیم را درست گرفته ایم و کدام تصمیم ما از پایه اشتباه بوده و نباید در آینده دوباره این تصمیم را اتخاذ کنیم.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چرایی و چگونگی روش داده کاوی و هم چنین کسب مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید تا به صورت کامل در این خصوص راهنمایی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.