نرم افزار Power BI چیست و چه کاربردهایی در زمینۀ هوش تجاری دارد؟

Microsoft Power BI برای کسب و کارهای کوچک جهت دستیابی به مزیت رقابتی

کسب‌وکارها از راه‌حل‌های BI برای پیگیری عملیات کسب و کار، عملکرد مالی و دید 360 درجه از مصرف‌کنندگان خود استفاده می‌کنند. اکنون ابزارهای هوش تجاری هر کسب‌وکاری را قادر می‌سازد تا فرصت‌های پیش روی خود در آینده را پیش‌بینی کند، سریع‌تر تصمیم‌گیری کند و ارتباطات را در سراسر سازمان بهبود بخشد. پذیرش BI توسط شرکت‌های بزرگ تا همین اواخر زیاد بوده است. بااین‌حال، طبق گفتۀ کارشناسان Deloitte، توانایی‌های سلف‌سرویس و هزینه‌های پایین‌تر این ابزارها، آن‌ها را به‌عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌های نرم‌افزاریِ در دسترس کسب‌وکارهای کوچک، قرار داده است.

بهترین نرم افزارهای هوش تجاری

نرم افزار هوش کسب و کار Power BI

کسب‌وکارهای کوچک‌تر برای انجام تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با اکسل مجبور بودند به قابلیت‌های هوشمندی که در برنامه‌های کاربردی پردازشی یا منابع اختصاصی‌شان وجود داشت، تکیه کنند. بهترین شرکت‌ها در این حوزه صرف‌نظر از اندازه‌شان با ارائۀ بینش‌های سریع و مؤثرشان که توسط BI، Analytics، AI و ML طراحی‌شده‌اند، شناخته می‌شوند. Power BI با به‌روزرسانی‌های اخیر به بهترین راه‌حل نرم‌افزاری تبدیل شده است که تحقق نیازهای گزارش دهی را بدون تلاش و زمان قابل‌توجه، تحقق می بخشد.

ویژگی‌های ضروری BI برای کسب‌وکارهای کوچک چیست؟

نرم افزار Power BI

ویژگی های ضروری نرم افزار هوش کسب و کار

طبق مقالۀ منتشرشده توسط Capterra، سه ویژگی مهم BI موردنیاز برای کسب‌وکارهای کوچک عبارت‌اند از: داشبوردها، KPIها و کوئری های موقت (Ad hoc Queries). اغلب، کاربران کسب‌وکارهای کوچک هنگام انتخاب بهترین راه‌حل BI برای کسب‌وکارشان با چند سؤال مواجه می‌شوند. اکنون به ویژگی‌ها و اینکه چرا Power BI برای کسب‌وکارهای کوچک منحصربه‌فرد است، می‌پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده پاور بی آی (Power BI): مروری سریع

نرم افزار Power BI

اجزای Power BI

Power BI برای کسب‌وکارهای کوچک، ابزاری بسیار ساده و کاربرپسند، قدرتمند و کامل برای گزارش دهی و تجزیه‌وتحلیل است که می‌تواند به‌راحتی تمامی توابع و عملکردهای موردنیاز کسب و کار را انجام دهد. بیایید نگاهی خلاصه به اجزای تشکیل دهندۀ Power BI به هر یک از آن‌ها داشته باشیم:

  • Power Query: یک موتور قدرتمند تبدیل داده که می‌تواند داده‌ها را از پایگاه‌های داده مانند SQL Server، MySQL، Oracle و غیره بخواند و داده‌ها را در هر فرمت فایلی مانند Excel، CSV، Text و غیره واکشی کند. همچنین یک رابط کاربری گرافیکی قدرتمند برای تبدیل داده‌ها مطابق با نیاز شما را ارائه می‌کند.
  • Power Pivot: این مؤلفه یک موتور مدل‌سازی داده در حافظه است که باعث ارائۀ پاسخ‌های سریع‌تری می‌شود و کاربران را قادر می‌سازد طرح‌وارۀ ستاره (Star schema)، شاخص‌ها و روابط را بسازند. Power Pivot از زبان DAX برای محاسبات و معیارهای ساخت، استفاده می‌کند.
  • Power View: این جزء یک مؤلفۀ تجسم داده به‌صورت تعاملی است که به منابع داده متصل می‌شود و ابر داده (Metadata) مربوطه را برای تجزیه‌وتحلیل داده، جمع‌آوری می‌کند. این مؤلفه، گزینه‌های فیلتر داده را مطابق با تجسم‌بخشی‌ها یا گزارش‌ها ارائه می‌دهد.
  • Power Map: برجسته کردن و متمایز کردن داده‌ها بر اساس مکان داده‌های دیگر از ویژگی‌های مهم موردنیاز برای درک بهتر داده‌ها است. Power Map تصاویری را با اطلاعات جغرافیایی-مکانی در فرمت سه‌بُعدی ارائه می‌دهد.
  • Power BI Desktop: یکی دیگر از مؤلفه‌های ضروری و یک ابزار توسعۀ کامل برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و گزارش BI است. بدون Power BI Desktop، کاربران شاید هیچ‌گونه سفارشی‌سازی موردنیاز برای نیازهای کسب وکار خود را انجام ندهند.
  • Power BI Website: این مؤلفه، ویژگی قابل‌توجه Power BI برای کسب‌وکارهای کوچک است. کاربران می‌توانند راه‌حل BI را در وب‌سایت Power BI با به‌روزرسانی منابع داده، ایجاد داشبوردها، به اشتراک‌گذاری آن با سایر کاربران و انجام تغییرات در داده‌ها، همۀ این موارد را تنها از طریق یک مرورگر سادۀ وب منتشر کنند.
  • Power Q&A: با استفاده از موتور زبان طبیعی، کاربران می‌توانند به‌سرعت سؤالات خود را بپرسند و تجزیه‌وتحلیل را بدون پشتیبانی متخصص، بازیابی کنند. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که هنگام ایجاد مدل داده، دستورالعمل‌های خاصی را دنبال کند تا پاسخ‌ها را به بهترین شکل ممکن دریافت کند.
  • Power BI Mobile Apps: در حال حاضر موبایل در دسترس‌ترین رابط برای هر کاربر است، بنابراین دسترسی به گزارش برای مشاهدۀ آسان در تلفن همراه، مهم است. Power BI دارای برنامه‌های تلفن همراه برای اندروید، iOS و ویندوز است. Power BI Desktop، Power BI Service (یک وب‌سرویس SaaS)، Power BI Mobile Apps، مؤلفه‌های اصلی Power BI برای کسب‌وکارهای کوچک هستند تا بتوانند اطلاعات کسب و کار را به بهترین نحو برای هر کاربری تجزیه‌وتحلیل کنند.

چرا کسب‌وکارهای کوچک به Power BI نیاز دارند؟

نرم افزار Power BI

اهمیت نرم افزار هوش کسب و کار

یکی از سؤالات رایجی که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک هنگام انتخاب راه‌حل BI با آن مواجه می‌شوند، این است که ابزار مناسبِ متناسب با نیاز کسب‌وکارشان چیست؟ برای پاسخ به این سؤال اجازه دهید تا علت منحصربه‌فرد بودن Power BI را در مقایسه با سایر راه‌حل‌های BI توضیح دهیم.

  • قابلیت‌های تجسم سازی (Visualization capabilities): Power BI قادر است تا چندین پنجره از تجسم داده‌ها را ارائه می‌دهد. اما اگر به چند مورد دیگر نیاز داشتیم چه کاری باید انجام دهیم؟ می‌توانید از مایکروسافت AppSource برای تصاویر بصری خاص دامنه و داشبوردهای بصری استفاده کنید. مایکروسافت به‌طور مداوم تصاویر به‌روز شده را ارائه می‌دهد. ویژگی Q&A همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که نمودارها و گراف‌ها را با توجه به سؤالات و داده‌های شما ایجاد کنند.
  • یکپارچه‌سازی منابع داده (Data sources integration): مایکروسافت راه‌حل‌های متعددی برای یکپارچه‌سازی منابع داده ارائه می‌دهد. فهرست کانکتورها (رابط‌ها) هر ماه با ارتقاء مداوم به‌روز می‌شود. کاربران می‌توانند به منابع داده‌ای مانند OLAP، SQL Server، SAP، flat files (فایل‌های مسطح) و غیره متصل شوند. Power BI، اتصالات را هنگام Import داده‌ها از منابع متعدد (داخلی، ابری) به‌طور خودکار تعریف می‌کند.
  • سهولت یادگیری: منحنی یادگیری با رابط کاربری Power BI برای کاربران مبتدی و با تجربه، ساده به نظر می‌رسد. یکپارچه‌سازی آسان با R و Python به‌طوری‌که تحلیلگران می‌توانند در کمترین زمان از تجسم‌ها استفاده کنند. مهم‌تر از همه، زبان DAX، عملکردهای ساده‌ای را ارائه می‌دهد و هر کسی با دانش اکسل می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.
  • انجمن‌های پشتیبانی: مانند سایر راه‌حل‌های مایکروسافت، می‌توانید یک انجمن قوی برای Power BI پیدا کنید. پایگاه دانش مایکروسافت نیز گسترده است و شامل اسناد پشتیبانی برای تمامی ویژگی‌ها و بهبودها به شکل منظم است.
  • توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک: Power BI به چابکی معروف است و توسط گارتنر و فارستر به‌عنوان یک رهبر در حوزۀ نرم افزارهای هوش کسب و کار در نظر گرفته می‌شود. یکپارچگی آسان در فضای ابری، چندین اتصال‌دهنده و اجزای ساده مانند Power Query، Power Pivot و Power Maps ثابت می‌کند که Power BI برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر این، تجسم داده‌ها با فرمت‌های گزارش متعدد و KPIهای مؤثر برای نظارت بر عملکرد کسب‌وکار و ایجاد کارت‌های امتیازی، آسان است.

ساده کردن گزارش مدیریت پروژه با Power BI

Power BI گزارش دهی را برای هر دپارتمان ساده می‌کند. بیایید به چالش‌های رایج مربوط به مدیریت پروژه برای اکثر کسب‌وکارهای کوچک نگاه کنیم.

هنگام کار روی مدیریت پروژه، کاربران به‌طورکلی با چالش‌های زیر مواجه می‌شوند:

  • داده‌های مرتبط با پروژه و داده‌های مربوط به پرداخت‌های متعدد ذخیره‌شده در پایگاه‌های دادۀ متفاوت
  • اکثر گزارش‌ها به دلیل چالش‌های یکپارچه‌سازی داده‌ها به‌صورت دستی تهیه می‌شوند. خطاهای انسانی منجر به مشکلات مهم‌تری می‌شود.
  • ارائۀ یک تجزیه‌وتحلیل ساده با گذشت زمان نیز چالش‌برانگیز است.

چگونه می‌توان از Power BI برای مدیریت پروژه‌های کوچک استفاده کرد؟

  • Role-based usage of Power BI: متخصصان فروش شما شاید به Pipeline data جدید و گزینه‌های درآمد بالقوه نیاز داشته باشند و تیم موفقیت مشتری نیز شاید بخواهد از Power BI برای تجزیه‌وتحلیل رفتار مشتری بر اساس آمار جمعیتی و تراکنش‌های تاریخی آن‌ها استفاده کند. ممکن است هر دو به تمام اجزای Power BI نیاز نداشته باشند. اولی می‌تواند از Power BI Service و دومی از Power BI Desktop استفاده کند. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که داده‌ها را از بسیاری از توابع و فرایندهای کسب و کار به‌صورت یکجا و در کنار هم جمع‌آوری کنید.
  • Power BI Reports: حق دسترسی به هر راه‌حل BI حیاتی است و در Power BI، ویرایشگر گزارش برای ویرایش با دسترسی ایمن وجود دارد. این گزارش دارای پنج حوزه است:
    1. وظایف استاندارد (Standard tasks) مربوط به گزارش‌ها و تجسم‌ها در نوار ریبون
    2. بوم (Canvas) برای ایجاد و سازمان‌دهی تجسم‌ها
    3. گزینۀ bottom pages، انتخاب یا اضافه کردن صفحات گزارش را فراهم می‌کند.
    4. پنل تجسم (Visualization panel) برای سفارشی‌سازی تجسم‌ها
    5. گزینۀ فیلتر تعبیه‌شده (Embedded filter) با پنل فیلدها (Fields Panel)

تجسم در ویرایشگر گزارش به پارامترهای انتخاب شده در بوم بستگی دارد. اگر ابتدا visualization را انتخاب نکرده‌اید، سرویس Power BI آن را مطابق داده‌ها تنظیم می‌کند. مدیریت فیلدهای تجسم نیز به نوع نمایش انتخاب شده بستگی دارد، مثلاً نمودار میله‌ای، نقشه‌های حرارتی، نمودار خطی و غیره.

این اجزای ساده در Power BI، تصمیم‌گیری را با استفاده از موارد زیر آسان می‌کند:

  • C-Suite می‌تواند به KPIهای مدیریت پروژه به‌راحتی دسترسی داشته باشد.
  • تجزیه‌وتحلیل دقیق هر پروژه- هزینه‌ها، جداول زمانی و پرداخت‌ها
  • نمایی جامع از تمام پروژه‌ها برای مدیران پروژه

Power BI راه‌حل بسیار ساده‌ای است، اما کسب‌وکارهای کوچک برای راه‌اندازی آن نیاز به پشتیبانی دارند. ممکن است درحالی‌که بر عملکرد کسب‌وکار خود تمرکز می‌کنید، نتوانید یک تیم کارآمد ایجاد کنید. کارشناسان Power BI می‌توانند به شما کمک کنند تا زمان بیشتری را برای کسب ارزش در استفاده از Power BI کسب کنید.

این‌ها مزیت‌های استفاده از Power BI بود، اما همان‌طور که مطالعه کردید برای کسب ارزش اصلی از این نرم‌افزار، پشتیبانی شرکت و استفاده از تمام سرویس‌های آن می‌تواند آن را به یکی از بهترین نرم‌افزارهای BI تبدیل کند که برای شرکت‌های ایرانی استفاده از این نوع خدمات امکان‌پذیر نیست. پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار رامیکس است. شما می‌توانید از دموی آنلاین نرم‌افزار استفاده کنید و قابلیت‌های نرم‌افزار داشبورد مدیریتی رامیکس را بررسی کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز مشاوران ما پاسخگوی شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.