هوش تجاری و انتخابات پیش رو

این روزها بساط آمار و تحلیل داده ها داغ است. از یکرو رقبای انتخاباتی با نقد وضع موجود سعی دارند با اعلام آمار و ارقامی وضعیت اینده پیش رو را با برنامه های خود بهتر جلوه دهند و از طرف دیگر تحلیل گران انتخاباتی و ژورنالیستها سعی دارند جمعیت آماری رای دهندگان را بسنجند و نتایج یازدهمین دوره ریاست جمهوری را پیش بینی کنند.

 

اینجا است که آمار و نظر سنجی ها به کمک ابزارهای هوش تجاری می تواند نگاه تازه ای به آینده داشته باشد. اعداد و ارقام بسیار زیادی در حوزه های مختلف در حال تولید است. ارگانها و نهادهای معتبری در کشور هستند که وظیفه تولید اطلاعات را دارند. اگر کاندیداهای محترم بتوانند از این آمار به نحو درستی استفاده برند هم در برنامه ریزی های آینده خود تحولی ایجاد کرده اند و خواهند دانست که در چه رقابتی پا پیش نهاده اند و هم در مقابل رقبای خود حرفی برای گفتن خواهند داشت. در اصل رقیب اصلی این هشت کاندیدا ی ریاست جمهوری آیند برنامه ها و دوره آینده کاری انها است که هر چه دقیقتر و هدفمند تر از دیگری باشد موفقیتشان نه در رقابت انتخاباتی، بلکه در برنامه ربزی و موفقیت در اداره کشور رقم خواهد خورد.

هوش تجاری با به نمایش گذاشتن واقعیتهای موجود آینده پیش رو را به وضوح برای برنامه ریزان مملکتی نمایان خواهد کرد. ایشان با تلفیق اطلاعات بدست آمده از نهادهای مسئول و تحلیل متخصصین امر برنامه های دقیق تری را برای اداره کشور خواهند داشت و همواره با گردآوری داده های پیشرفت برنامه های تدوین شده نگاه جامع تری به پیشرفت اهداف خود بدست خواهند اورد.

امروزه داده کاوی و استفاده از هوش تجاری ابزاری قدرتمند در دستان مشاوران انتخاباتی است و ایشان با تکیه بر گزارشاتی که از این راه بدست می آورند محتوی گفتگوها، برنامه ها و مناظره های سنگین انتخاباتی را مهیا می کنند.

هوش تجاری، موفقیت پیشین رئیس جمهور فعلی ایالت متحده مبتنی بر توسعه سیستمهای اطلاعاتی و مدیریت اطلاعات تیم انتخاباتی اوباما بود. کمپین انتخاباتی اوباما از پیشرفته ترین ابزارهای هوش تجاری (BI) بهره جست تا موفقیت دیگری برای دور دوم ریاست جمهوری وی رقم بزند. مقاله ای در مجله تایمز این مدعا را اثبات می کند که کمپین انتخاباتی اوباما با تکیه بر نگاه ویژه به اطلاعات موجود توانستند رقبا را کنار بزنند و برنده انتخابات باشند.

انباره داده، در انتخابات سال ۲۰۰۸  دموکراتهای با در اختیار داشتن بانکهای اطلاعاتی متعدد که متعلق به رای دهندگان سراسر کشور بود پروژه نهگ دریایی قطب شمال را تعریف کردند این اطلاعات توسط تیم های گوناگون تولید شده بود ولیکن هیچ یک از آنها اطلاعات بانک خود را به درستی با ستاد اصلی نمی توانستند به اشتراک بگذارد. به رقم زیر ساخت قدرتمند اطلاعاتی به اشتراک گذاری هم اگر ممکن بود ادقام اطلاعات جمع اوری شده ممکن نبود. پروژه نهنگ دریایی تعریف شد تا ادغام این اطلاعات از مخازن مختلف ممکن شود و در اختیار بازوهای اصلی کمپین انتخاباتی قرار گیرد.

داده آمایی ، تجزیه و تحلیل برنامه های رقبای انتخاباتی و بدست آوردن باورها و رفتار رای دهندگان در روز انتخابات، اکثر داده های بدست آمده باعث روشنگری کاندیدای انتخاباتی می شود. اصولا اطلاعاتی همچون وابستگی حزبی رای دهندگان، سابقه رای گیری، اطلاعات اساسی مانند سن و نژاد، و ترجیحاتی که از  جمع آوری با گفتگوهای رو در رو با با داوطلبان صورت میگیرد می تواند مسیر کمپین انتخاباتی را مشخص کند و پیروزی را در روز انتخابات ساده تر نماید. داده کاوی زیرکانه در کمپین انتخاباتی اوباما به این تیم کمک کرده حتی تا سطحی ترین خواسته های رای دهندگان همچون گوش کردن به موسیقی جاز، علاقه به خوردن خرچنگ قرمز و یا پوشیدن کت و شلوار با برند خاص در جذب ایشان دخالت داشته باشد.

هر چند وضعیت فرهنگی در کشور ما بسیار متفاوت از ایالات متحده است، لیکن طبقات مختلف اجتماعی کسانی هستند که پیروزی رئیس جمهور آینده را رقم خواهند زد و همه این افراد (بلکه درصد بسیار بالای ایشان) کسانی هستند که نه به اینترنت دسترسی دارند و نه علاقه ای در نظر سنجی های اینترنتی دارند و اتکا به اینگونه نظر سنجی  ها از طرف کمپین های انتخاباتی کاملا اشتباه بوده و باعث گمراهی اعضاء تیم تبلیغاتی کاندیدا خواهد شد. 

داشبوردهای اطلاعاتی، تیم تبلیغاتی اوباما دارای داشبوردهای اطلاعاتی بود که توسط آن بتواند داوطلبین تبلیغاتی و کمکهای مردمی که به کمپین می شود را مدیریت کنند. داشبوردها به تیم اصلی کمک می کرد که بتواند تشخیص دهند کدام ستاد به اهداف تعریف شده رسیده است و کدامیک هنوز از برنامه تعریف شده عقب است. اگرچه نمی توان فعالیتهای پشت پرده تیم های انتخاباتی را در ارسال اطلاعات و تدقیق آنها را چشم پوشی کرد.

 

اینکه چگونه اطلاعات و بازی با آنها سبب پیروزی در انتخابات می شود واقعا شگفت انگیز است. و شکی نیست که عصر داده های بزرگ وارد دنیای سیاست شده است. و به مثابه دیگر فعالیتها سیاست از اولین بازیگران و استفاده کنندگان دنیای اطلاعات عظیم است

 

داده کاوی ابزاری است جهت بهره برداری از دادهای عظیم. ا

هوش تجاری در خدمت سیستم های تصمیم سازی است و این مایه حکومت داری است چرا که سیاست دستمایه تصمیم است و کاندیداهای محترم ریاست جمهوری که بعضیشان دم از فن اوری اطلاعات می زنند، می توانند بنیان حکومت آینده شان را از هم اکنون پر مایه کنند.

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.