چه شاخص های را در داشبورد را مدیریتی قرار دهیم

نرم افزار هوش تجاری ,  داشبورد مدیران  , داشبورد مدیریتی  , گزارش ساز ,  نرم افزار داشبورد

یکی از سوالات رایجی که اغلب شنیده می شود، این است: “آیا باید این KPI را در داشبورد مدیریتی بیاورم؟”. پاسخ به این سوال را می توان با پرسیدن سوال دیگری پیدا کرد. آیا این KPI یک IPA است؟ استفاده از قاعده IPA در هنگام انتخاب شاخص کلیدی عملکرد برای داشبورد بسیار مفید است.

قاعده IPA را توضیح می دهم ولی کمی صبر کنید، اول باید روی یک سری از مفاهیم اولیه به توافق برسیم. یک داشبورد مدیریتی همیشه باید واضح و متناسب بوده و به آسانی درک شود. هر سنجه ای (متریک) که در داشبورد مدیریتی نمایش داده می شود باید به شما در پاسخ به سوال: “آیا همین حالا باید اقدامی انجام دهم؟” کمک کند.

برای این که بتوانیم به این سوال جواب بدهیم، باید هر شاخص کلیدی عملکرد را قبل از این که برای آن وقت اضافی صرف کنیم آزمایش کنیم. این، همان جایی است که قاعده IPA به کار می آید.

قاعده IPA چیست؟

  • مهم – Important : آیا این KPI با اهمیت است؟ شیوه درست پاسخ به این سوال پرسیدن این سوال است: “اگر وضعیت این KPI بد شد (عملکرد KPI ضعیف بود)، چه کسی ناراضی شده و شکایت می کند؟ اگر هیچ کس از وضعیت بد این شاخص شکایتی ندارد، توصیه می کنم سریعا آن را حذف کنید.
  • بهبود بالقوه– Potential improvement: آیا این متریک پتانسل بهبود را دارد؟ آیا این مسئله ای است که باید بهبود پیدا کند؟ اگر پاسخ ” نه ” است باید آن را از داشبورد مدیریتی حذف کنید.
  • اختیار – Authority : آیا شما اختیارات یا ابزارهای بهبود این شاخص کلیدی عملکرد را دارید؟ اگر شما نمی توانید نتایج را تغییر دهید، دنبال کردن شاخص فایده ای ندارد. شاید شما اختیار یا اختیار جزئی داشته باشید ولی نمی توانید نتیجه را تضمین کنید. اگر چنین شرایطی دارید این KPI را روی داشبورد نگه دارید، تا وقتی که به شما گفته شود به افرادی که مستقیما روی نتیجه تاثیر می گذارند کمک کنید.

استثناهای قاعده IPA

قاعده IPA استثناهایی دارد. مهمترین استثنا برای این قاعده وقتی است که یک KPI با اهمیت باشد ولی پتانسیل بهبود را ندارد. برای مثال شاخص کلیدی عملکرد برای مدیر تولید می تواند “محیط کار بدون حادثه” باشد. اگر واحد مذکور تا کنون حادثه ای نداشته است پس نمی تواند این KPI را بهبود دهد ولی با این وجود نگه داشتن این شاخص کلیدی عملکرد روی داشبورد مدیریتی حیاتی است، چون تولید باید بدون حادثه انجام شود.

چند دقیقه برای ارزیابی متریک هایی که باید روی داشبورد مدیریتی قرار بگیرد وقت بگذارید و از هرس کردن داشبورد نترسید. همیشه شاخص های کلیدی عملکرد جدید را با دقت آزمایش کنید تا هر زمانی که می توانید با اعتماد به نفس به سوال “آیا همین حالا باید به اقدامی انجام دهم؟” جواب بدهید. اگر به این صورت عمل کردید با نیروی دگرگون کننده داده های مرتبط و واضح داشبورد مدیریتی متحیر خواهید شد.

نرم افزار هوش تجاری , داشبورد مدیران , داشبورد مدیریتی , گزارش ساز , نرم افزار داشبورد

نرم افزار کلیک ویو ,آموزش کلیک ویو , هوش تجاری کلیک ویو , فیلم کلیک وی , دانلود کلیک ویو

نرم افزار مدیریت فرایند ها , مدیریت فرایند , سامانه ساز , پنجره واحد ,دولت الکترونیک , معماری سازمان , سیستم ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.