مقایسۀ ابزارهای هوش تجاری: Power BI و Tableau

تفاوت Tableau و Power BI: همۀ آنچه باید دربارۀ آن بدانید

تفاوت Tableau و Power BI

مقایسۀ ابزارهای هوش تجاری Power BI و Tableau

Tableau و Power BI محصولات بسیار مشابهی هستند و شما باید به دقت بررسی کنید تا بفهمید کدام محصول ممکن است بهترین کارکرد را برای شما داشته باشد.

تفاوت Tableau و Power BI

ترند Tableau vs Power BI

مقایسۀ نرم افزار Tableau در مقابل Power BI   

  • Tableau برای تحلیلگران داده توسعه یافته است، درحالی‌که Power BI برای مخاطبان عمومی که به هوش تجاری جهت بهبود تجزیه‌وتحلیل‌هایشان نیاز دارند، مناسب‌تر است.
  • Power BI با قیمت پایین‌تری نسبت به Tableau شروع می‌شود، اما ویژگی‌های سیستم و کاربران اضافی این قیمت را افزایش می‌دهند.
مقایسه ابزار هوش تجاری Tableau و Power BI

Power BI در مقابل Tableau

هر دو نرم افزار Tableau و Power BI، رهبران واحد بازار در فضای هوش تجاری نیستند.

نرم افزار Power BI

مقایسه پلتفرم های هوش تجاری Tableau و Power BI

نرم افزار Power BI

 نرم افزار Power BI روی سیستم‌های موجود مایکروسافت مانند Azure، SQL، و Excel کار می‌کند تا داده‌ها را تجسم‌سازی کند. تقریباً، این محصول یک انتخاب عالی برای کسانی است که قبلاً با محصولات مایکروسافت مانند Azure، Office 365 و Excel کار کردند. همچنین یک گزینۀ ارزان‌قیمت نسبتاً خوب برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و استارت آپ هایی است که به تجسم داده‌ها نیاز دارند اما منابع اضافی زیادی ندارند.

نرم افزار Tableauنرم افزار تبلو

تفاوت Tableau و Power BI

نرم افزار Tableau

نرم افزار Tableau (نرم افزار تبلو) در ساخت تجسم‌های زیبا تخصص دارد، اما بسیاری از پیشرفت‌هایش بر محیط‌های شرکتی با مهندسان داده، متمرکز است. تقریباً، یک نسخۀ عمومی (رایگان) از ابزار وجود دارد، اما با قابلیت‌های محدود. همچنین، هرچه برای ابزار هزینۀ بیشتری پرداخت کنید، بیشتر می‌توانید به ویژگی‌های مهم Tableau، ازجمله داده‌های بنچمارکینگ از اشخاص ثالث، دسترسی پیدا کنید. Tableau همچنین دارای نسخه‌هایی برای مجموعه‌های دانشگاهی است.

مقایسۀ نحوۀ راه‌اندازی Tableau در مقابل Power BI

نرم افزار Power BI به سه شکل ارائه می‌شود: موبایل، دسکتاپ و سرور. بسته به نقش و نیازهایتان شاید از یکی یا همۀ این خدمات برای ساخت و انتشار تجسم‌ها استفاده کنید. ابتدایی‌ترین راه‌اندازی، یک Azure tenant است که می‌توانید از طریق رابط مدیریتی Office365 به Power BI خود متصل ‌شوید.

اگرچه ممکن است جالب به نظر نرسد، اما اکثر شرکت‌هایی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند، چارچوبی را برای راه‌اندازی و اجرای فوری در اختیار دارند. استفاده از Power BI نسبتاً آسان است و می‌توانید بلافاصله منابع داده، صفحات گسترده و برنامه‌های کاربردی موجود را از طریق اتصالات داخلی و APIها، متصل کنید.

Tableau به شما امکان می‌دهد اولین نمونۀ خود را از طریق برنامۀ آزمایشی رایگان تنظیم کنید که امکان دسترسی کامل به بخش‌های ابزار را به شما می‌دهد. درواقع، از قسمت باز کردن داشبورد می‌توانید فهرستی از تمام اتصالات موجودتان را مشاهده کنید.

به‌عنوان‌مثال: شروع به اتصال منابع دادۀ خود کنید و سپس یک کاربرگ ایجاد کنید که در آن تجسم‌های شما وجود دارند. درنهایت، اگر تجسم‌های خود را در Tableau Desktop ساخته‌اید، می‌توانید آن‌ها را از طریق Tableau Server یا Tableau Online با تیم خود به اشتراک بگذارید.

داشبوردها

Power BI دارای دسترسی API و داشبوردهای از پیش‌ساخته شده، برخی از متداول‌ترین فناوری‌ها مانند Salesforce، Google Analytics، بازاریابی ایمیلی و البته برای کسب بینش سریع از محصولات مایکروسافت است. با Power BI می‌توانید به سرویس‌های درون‌سازمانی‌تان متصل شوید یا فایل‌هایی را دانلود کنید تا تجسم‌ها را ایجاد کنید. برای اتصال هر داده‌ای به Power BI، به «Get data» نیاز دارید. باید از این دکمه استفاده شود. برای اتصال کامل باید یک فرایند کوتاه دریافت مجوز را طی کنید.

Tableau سرمایه‌گذاری زیادی روی یکپارچه‌سازی و اتصال ابزارهای بزرگ و اتصالات پرکاربرد انجام داده است. وقتی وارد ابزار می‌شوید، می‌توانید تمام اتصالات موجود در سطح حسابتان را مشاهده کنید. اتصال در Tableau کمی وقت‌گیرتر است، زیرا باید تشخیص دهید که در هنگام ایجاد یک اتصال، کدام داده‌ها را باید در ابزار بکشید (Drag). به همین دلیل، این نرم‌افزار هوش تجاری می‌تواند به درک اینکه کدام داده‌ها را می‌خواهید ببینید و چرا قبلاً شروع به ایجاد آن اتصالات کرده‌اید، کمک کند.

مقایسۀ ویژگی‌های Tableau در مقابل Power BI

تفاوت Tableau و Power BI

Tableau vs Power BI

  • هزینه: اگر در مورد شرکت‌های بزرگ صحبت کنیم، Tableau گران‌تر از Power BI خواهد بود. همچنین برای استفادۀ حداکثری از Tableau، باید انبار داده بسازید که هزینه را بیشتر افزایش می‌دهد. اگر به دنبال راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه هستید، Power BI برندۀ این قسمت است. هزینۀ Power BI Professional Edition کمتر از 10 دلار برای هر کاربر در ماه است درحالی‌که نسخۀ Pro Tableau بیش از 35 دلار برای هر کاربر در ماه است. اگر یک استارت آپ یا یک کسب و کار کوچک هستید، می‌توانید Power BI را انتخاب کنید و در صورت نیاز به Tableau ارتقا دهید.
  • تجسم داده‌ها: اگر هدف اصلی شما تجسم داده‌ها است، Tableau بهترین گزینۀ انتخابی است. Tableau بهترین ابزار برای تجسم داده‌ها است، درحالی‌که Power BI بیشتر بر مدل‌سازی و گزارش‌گیری پیش‌گویانه تمرکز می‌کند.
  • استقرار: Tableau گزینه‌های استقرار انعطاف‌پذیرتری نسبت به Power BI دارد. Power BI فقط به‌عنوان یک مدل SaaS در دسترس است درحالی‌که Tableau دارای گزینه‌های داخلی و ابری است. اگر خط‌مشی کسب‌وکار شما به دلایل واضح اجازۀ استفاده از SaaS را نمی‌دهد باید از Power BI، صرف‌نظر کنید. اگرچه نرم افزار تبلو به دلیل استقرار انعطاف‌پذیر و گزینه‌های صدور مجوز گران است، اما در اینجا برنده Tableau است.
  • قابلیت مدیریت داده‌های انبوه: وقتی صحبت از مدیریت حجم وسیعی از مجموعه داده‌ها به میان می‌آید، Tableau هنوز بهتر از Power BI است. هنگام مدیریت داده‌های انبوه در Power BI، Drag کردن آهسته اتفاق می‌افتد که می‌توان آن را با استفاده از اتصال مستقیم به‌جای تابع عملکردی Import، تصحیح کرد.
  • توابع عملکردی: کاربران بیشتر موضوعات را می‌توانند در مورد داده‌های موجود در Tableau در مقایسه با Power BI، پاسخ دهند. این امر نشان‌دهندۀ عمق جستجوی داده با نرم‌افزار تبلو که از Power BI پیشرفته‌تر است.
  • یکپارچگی: هر دو نرم‌افزار به راحتی به زبان‌های برنامه‌نویسی متصل می‌شوند. Tableau خیلی بهتر از Power BI با زبان R یکپارچه می‌شود. Power BI را می‌توان با استفاده از Microsoft Revolution Analytics به زبان R متصل کرد، اما این ویژگی فقط برای کاربران سطح سازمانی در دسترس است.
  • رابط کاربری: Tableau دارای یک رابط کاربری هوشمندانه است که کاربر را قادر می‌سازد تا به‌راحتی یک داشبورد سفارشی ایجاد کند. علاوه بر این، Power BI رابط بصری‌تری دارد و یادگیری آن بسیار ساده‌تر از Tableau است. درنتیجه، به دلیل سادگی و سهولت استفاده است که کاربران کسب وکار، Power BI را دوست دارند.

چرا مشتریان Tableau را به‌جای Power BI انتخاب می‌کنند؟

می‌توانید داشبوردهایی را با Power BI یا Tableau ایجاد کنید، اما بزرگ‌ترین تفاوت در نحوۀ تجربۀ بینش‌های کسب شده از طریق تجزیه‌وتحلیل است. با Tableau، هدف نهایی تجزیه‌وتحلیلتان داشبورد نیست بلکه درک بهتر داده‌هایتان است.

Tableau، یک پلتفرم کاملاً یکپارچه و قابل توسعه است که از استراتژی داده‌های موجود شما استفاده می‌کند و بیشترین انعطاف‌پذیری و گزینه‌ها را در استقرار و اتصالات منبع داده ارائه می‌دهد که بدون هزینه یا محدودیت‌های پنهان است. به همین دلیل است که تحلیلگران گزارش می‌دهند که هزینۀ مالکیت در Tableau، 29 درصد کمتر از Power BI است.

کدام یک رشد حرفه‌ای بهتری دارد: Tableau یا Power BI

مطمئناً در دنیای سازمانی، Power BI پادشاه خواهد بود زیرا بسیاری از سازمان‌ها آن را به‌عنوان یک افزونه در پک خدمات نرم‌افزار MS خود دریافت می‌کنند. Tableau در زمینه‌های خاص‌تر برنده خواهد بود زیرا استفاده از آن در آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها نهادینه‌شده است. اما در کل یادگیری‌ و استفاده از هر دو نرم‌افزار آسان است؛  و هر دو در بازار بسیار محبوب هستند و بازارهای قوی دارند.

Tableau چه کاری می‌تواند انجام دهد که Power BI نمی‌تواند، و بالعکس

برای اینکه راحت‌تر درک کنید، در زیر نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تفاوت‌ها را به راحتی به خاطر بسپارید. تفاوت‌های Tableau با Power BI شامل موارد زیر است:

مزایای Power BI نسبت به Tableau

  • Power BI بینش‌های سریع خودکار را ارائه می‌دهد.
  • Power BI یک مدل داده است که از تعداد زیادی جداول پشتیبانی می‌کند و همچنین روابط پیچیده‌ای بین جداول وجود دارد، درحالی‌که Tableau تنها از یک مدل دادۀ جزئی پشتیبانی می‌کند.
  • موتور دادۀ Power BI ، 10 تا 100 برابر سریع‌تر از موتور دادۀ Tableau است.
  • Power BI می‌تواند با Cortana، اکسل و فیدهای داده بلادرنگ، یکپارچه شود.
  • Power BI شامل داشبوردهایی است که دارای تجسم‌های مهمی از گزارش‌های «نمای سطح بالا» هستند.

مزایای Tableau نسبت به Power BI

  • Power BI با اسکن‌هایی از تجسم داده‌ها تنها در 3500 نقطه داده محدود می‌شود. در نتیجه، کار با مجموعه‌های داده بزرگ که می‌توانند به‌صورت جدول باشند، مشکل است که در Tableau این‌گونه نیست.
  • Power BI نمی‌تواند داده‌ها را به‌طور هم‌زمان و بدون وقفه گروه‌بندی کند، زیرا برای این کار باید کارهای آماده‌سازی زیادی انجام دهید. اما با Tableau ممکن است.
  • در Power BI نمی‌توانید داده‌ها و برش‌ها را در بیش از دو دسته بیابید.
  • Power BI توانایی محدودی در سفارشی‌سازی و فرمت بندی محتوای پاپ آپ و تفسیر اشتباه از داده‌ها دارد.
  • دانلود داشبوردهای افراد دیگر در Power BI نیز ممنوع است، بنابراین استفادۀ شما در تجزیه‌وتحلیل اضافی محدود می‌شود.

در نهایت، موضوع مقایسۀ Tableau و Power BI واقعاً ساده نیست. هیچ پاسخ ساده‌ای برای این سؤال وجود ندارد که کدام یک بهتر است. انتخاب یک ابزار خاص به عوامل مختلفی ازجمله الزامات کسب و کار، بودجه و همچنین ماهیت کاربری که از ابزار استفاده خواهد کرد، بستگی دارد. Power BI اساساً برای ذینفعان معمولی مناسب است. اما Tableau به احتمال زیاد برای استفاده توسط افرادی با تجربه در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است. به‌طورکلی، می‌توان گفت Tableau و Power BI هر دو مناسب هستند. Power BI برای سهولت استفاده، برنده است و Tableau در سرعت و قابلیت‌ها، پیشتاز است.

مقایسۀ نرم افزار هوش تجاری Tableau با Power BI

مبنای مقایسه Power BI Tableau
تجسم داده‌ها ساده‌ترین پلتفرم است، اما در زمینۀ تجسم داده‌ها از پلتفرم Tableau عقب‌تر است. گرافیک عالی را ارائه می‌دهد و به خاطر قابلیت‌های تجسم چشمگیر، معروف است.
قابلیت‌های تجزیه‌وتحلیل یکپارچگی با زبان R را به‌منظور تجسم سازی، تسهیل می‌کند. یکپارچگی کامل با زبان‌های پایتون و R را فراهم می‌کند.
قیمت‌گذاری ارزان‌تر از پلتفرم Tableau است. گران است
قابلیت ابر Microsoft Azure Amazon Web Services, Microsoft Azure and so on.
نسخه نسخۀ دسکتاپ رایگان است. Power BI Pro به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود. Tableau Reader رایگان است. Tableau Server به‌صورت دارای مجوز ارائه می‌شود.
فضای ذخیره‌سازی 10 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری 100 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.